ANNONS FRÅN HANSAWORLD

"Köp inte en ny bil nu!"

Den snabba teknikutvecklingen inom fordonsbranschen kommer att få andrahandsmarknaden för både professionella och privata fordon att kollapsa, menar Karl Bohlin, vd för Hansaworld.

Den snabba teknikutvecklingen inom fordonsbranschen kommer att få andrahandsmarknaden för både professionella och privata fordon att kollapsa, menar Karl Bohlin, vd för Hansaworld.

Publicerad Uppdaterad

Förra året skedde ett försäljningsfall på 20 procent i Tyskland för nyproducerade lastbilar. Det här kan vara början på en global nedgång. Premissen är enkel. Inköparna av lastbilar tittar på fraktkostnaden per levererat kilo. När tillräckligt många självkörande lastbilar rullar på vägarna, då kommer kostnaderna per kilo att sjunka drastiskt och värdet på icke självkörande fordon kommer att kollapsa.

Inköparna i lastbilsbranschen är proffs på sin marknad. De vet om att en nyköpt lastbil under sin livstid kommer att få konkurrens av självkörande varianter. De vet också om att en lastbil i dag bara körs hälften av de timmar som de faktiskt kan gå, på grund av praktiska problem med att schemalägga förare. Detta är aldrig något problem med självkörande fordon som kan nyttjas i stort sett dygnet runt.  

Tekniken för att lastbilar ska kunna köra själva på motorväg finns redan. Det enda som saknas i dagsläget är omlastningsplatser där förare kan vänta in lastbilarna och köra de sista kilometrarna i tät stadsmiljö. Det är med andra ord inte när tekniken finns på plats som revolutionen utbryter – det är när inköparna förstår att det är över för dagens lastbilar. Med den logiken borde nya lastbilar vara osäljbara redan idag.

En liknande utveckling kommer också att ske för personbilar där självkörande fordon får en liknande inverkan. Diskussionen om när människor kommer att vilja köpa exempelvis elbilar är helt bakvänd. Det som kommer att avgöra frågan gällande vilken bil du har är snarare kostnaden per månad.

När dagens bilar börjar pressas av självkörande fordon kommer restvärdet på de befintliga bilarna sjunka. Kapitalskulden som uppstår rullas över på köparen. Det har nybilsköparen i största allmänhet inte råd med. Även när det gäller månadskostnad på leasingbilar räknas det tilltänkta andrahandsvärdet in.

Nästan alla som köper en ny bil i dag är redan bilägare. När möjlighet finns byter man upp sig för att få en nyare bil med lyxigare funktioner. Om du för samma kostnad som du betalar i dag per månad vill byta fordon och plötsligt måste byta till en mindre och sämre bil, då blir det inte roligt längre. Nybilsförsäljningen brakar ihop.

Sverige nuvarande personbilsflotta har en medellivslängd på 17,4 år. Det är i dag inte en tekniskt försvarbar livslängd och varken banker, leasingbolag eller bilbolagen kommer att ta den ekonomiska risken. Några kommer säkert försöka i ren dumhet, men när andrahandsvärdet faller ihop, då blir det svårt att få till leasingavtal som inte innebär en mycket högre månadskostnad och att byta upp sig blir dyrt.

Blir våra personbilar värdelösa är det en nationalekonomisk katastrof som vältras över till att bli en privatekonomisk katastrof. Uppmaningen är därför enkel: Köp inte nytt nu, minska exponeringen när värdet på andrahandsmarknaden går ner.