Svenska forskaren Robin Teigland om startups: ”90-talets it-bubbla var en viktig lärodom”

2018-11-08 06:00  

Internationalisering är en självklarhet – och nödvändighet – för snabbväxande 33-listebolag. ”Det är enklare att driva globala bolag i dag”, säger ekonomiprofessorn Robin Teigland.

Genom digitaliseringen har världen aldrig varit närmare än vad den är nu. Det märks tydligt bland de unga, innovativa teknikbolagen på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista. Många av dessa startup-bolag är internationella redan från start – ett fenomen som kallas ”born global”.

”För ren överlevnad hade Sverige räckt, men vi vill bygga ett starkt bolag, och då måste man vara internationell”, skriver ett 33-listebolag som Ny Teknik har varit i kontakt med. ”Sverige är för litet, och det går för långsamt att digitalisera vården”, skriver ett annat.

Flera av 33-listebolagen vittnar också om att utlandssatsningar är helt nödvändiga för att klara sig långsiktigt.

”Vi erbjuder en molnbaserad produkt och konkurrerar därför på en global marknad. Alltså måste vi lyckas internationellt för att överleva”, säger ett bolag.

Traditionellt sker majoriteten av bolagens internationalisering försiktigt och stegvis, med start exempelvis i ett grannland. Men dagens startup-bolag bryter mot den gamla ordningen.

– Vi ser en trend med ökad internationalisering bland svenska tech-bolag. Mycket av det beror på att det är mycket enklare att driva globala bolag i dag. Med hjälp av internet och andra globala plattformar kan du sälja dina produkter och tjänster var som helst i dagsläget, säger Robin Teigland, professor i teknikens ekonomi och organisation vid Chalmers.

Läs mer: Svenska Truecaller ska bli Indiens svar på Wechat

Robin Teigland, som bland annat forskar om hur digitalisering förändrar samhället, lyfter fram de tidiga erfarenheterna från 90-talets it-bubbla som en viktig förklaring till att Sverige har lyckats fostra så många framgångsrika startup-bolag. Men även ”gamla drakar” som Ericsson spelar fortfarande en viktig roll.

– Sverige har en lång historik av företag som växer internationellt. Det finns i vår ryggrad. Det gör i sin tur att det finns mycket kunskap om hur man går in i andra länder, och folk delar gärna med sig av de erfarenheterna. Min känsla är att det inte fanns samma typ av öppna nätverk för 20 år sedan. Det gör att vi lyckas bättre nu än då, säger hon.

Spotify, Izettle och Mojang är exempel på expansiva svenska teknikföretag som har växt till internationella succéer. Framgångarna som bolagen har skördat under de senaste åren har lett till att hela landets ”tech-sfär” har mognat, säger Jonas Almeling, chef för Business Swedens acceleratorsprogram Leap och Catalyst.

– För tio år sedan visste inte många vad en startup är. Nu har vi på många sätt ett moget ekosystem med serieentreprenörer, investerare och liknande. Det gör att det går att få tag i personer som globala nätverk och egen erfarenhet av att bygga internationella bolag. Det är oerhört viktigt för nya startuper i Sverige som vill satsa globalt, säger han.

Utmaningarna är dock fortfarande många för svenska uppstartsbolag som vill slå utomlands. Många 33-listebolag nämner problemen med att rekrytera och behålla utländska medarbetare som en av de största svårigheterna för att kunna växa.

Även Jonas Almeling på Business Sweden är mycket kritisk till de så kallade ”kompetensutvisningarna”.

– Det är ett enormt problem och ett av största hindren för skalande bolag i Sverige. Hur ska du kunna motivera en topptalang från Pakistan att flytta till Sverige när det utvisas folk hos andra techbolag bara för att en tidigare arbetsgivare har glömt att betala ut några hundra extra i semesterersättning? Det är horribelt. Politikerna måste lösa det här problemet och göra det nu, säger han.

Rättelse: I en tidigare version av texten hade professor Robin Teigland fått fel titel. Vi ber om ursälkt för detta.

Robin Teigland och Business Sweden

Robin Teigland är professor i företagsekonomi med inriktning strategi och digitalisering vid Chalmers i Göteborg. Hon har tidigare varit knuten till Handelshögskolan i Stockholm.

Robin Teiglands forskning rör sig i gränslandet strategi, teknik, innovation och entreprenörskap.

Robin Teigland har också varit huvudtalare på 33-listans final. Business Sweden

Business Sweden ägs av svenska staten och näringslivet tillsammans. Ett av organisationens uppdrag är att hjälpa små och mellanstora svenska bolag att öka sin globala försäljning.

Organisationen har drygt 50 kontor runt om i världen – bland annat i Israel, Hongkong och San Francisco.

Business Sweden driver även två acceleratorsprogram – Leap och Catalyst – som kopplar ihop svenska tech-entreprenörer med bolag och investerare i hela världen.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt