Premium

Svensk marinveteran satsar på seglande fraktfartyg

Brittiska Windship technologies satsar på fraktfartyg med flera mindre motorer i stället för en bjässe, vingsegel, solceller och infångning av koldioxid. Med ombord finns svensken Lars Carlsson.

Publicerad

Sjöfarten befinner sig under stark press att sänka sitt klimatavtryck, sedan den internationella sjöfartsorganisationen IMO beslutade att växthusgasutsläppen ska minska med 50 procent till 2050. 

I kölvattnet av det beslutet lyfts har ett flertal initiativ gjorts, inte minst svenska Wallenius Marine som utvecklar ett vinddrivet fraktfartyg som ska kunna transportera 7 000 personbilar över Atlanten. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här