Provkörning: Nissan Ariya – ”Värd väntan?”

2022-07-09 07:00  

Ett nytt kapitel i Nissans elbilsbok. Efter flera fördröjningar lanseras nu Ariya i Europa. Ett nytt stjärnskott – eller bara en i mängden av nya el-crossovers? Ny Teknik har testat.

På ett sätt är det väldigt konstigt att Nissan, som var så tidiga ute med elbilen Leaf – dröjt i ett decennium med en riktig uppföljare. Men nu är alltså den nya crossovern Ariya här. Men har den varit värd väntan?

För till skillnad från den tid då man var elbilspionjär – är man anno 2022 ganska sen till festen.

I dag har de närmsta konkurrenterna redan flertalet alternativ ute på marknaden. Och tittar man på pappret är det inte så att Ariya, som beskrivs som ett nytt kapitel i Nissans elbilsbok, bländar på något sätt. Men man ska, som alla vet, inte döma boken efter omslaget.

Design

Något man gärna pratar om på Nissan är sitt ursprungs-dna. I Ariya menar tillverkaren att det handlar om ”tidlös japansk futurism” där form och funktion ska kompletteras med ett ”öppet uttryck”.

I verkligheten översätts det till en design med bullig front, smala strålkastare samt en stor svart yta där grillen på en förbränningsbil skulle vara. Fronten har även ventiler för att trycka ut luft över hjulen. Siluetten avslöjar en ganska kraftigt ”rundad” taklinje och rent generellt har man skalat bort massa veck och karossdetaljer. Det finns typ bara en horisontell linje som går runt hela bilen.

På insidan, efter ett högt insteg, möts man av något helt annat än det man är van från exempelvis Nissan Leaf. Även här har man satsat på en modern och mer avskalad miljö, men med en hel del nya finesser.

Nissan Ariya. Foto: Felix Björklund

En sådan är att man i dekorlister och mittkonsol använt utrymmet för kontroller. Så i stället för en radda plastknappar på instrumentbrädan, ligger dessa inbäddade i listen. Det här är något som exempelvis BMW använder i IX och där kallar man det för ”Shy tech” i stället för hight tech.

Läs mer: Provkörning: Elbilsduell – Tesla Model Y vs Skoda Enyaq

Dessa knappar ger en haptisk återkoppling, vilket är bra för annars skulle det krävas en hel del uppmärksamhet för att justera temperaturen.

Skärmarna är två till antalet och inbäddade i en och samma ram som ”sticker upp” ur instrumentbrädan. En är för förarinstrumentering, den andra för infotainment och de båda kompletteras av en head up display.

Nissan Ariya. Foto: Felix Björklund

I förarsätet sitter man bra och sikten fram är bra. Bakåt är det okej sikt, men döda vinklarna är verkligen döda. De stora stolparna bak skymmer mycket.

En sak man gärna vill uppmärksamma på Nissan är den nya mittkonsolen. Den är skjutbar och motoriserad, vilket då gör att man kan välja om man vill ge baksätespassagerare mer eller mindre utrymme. Extrautrymmet fram kanske ser flott ut och jag minns hur det var i gamla amerikanska bilar med soffa och tre platser fram. Men i Ariyas fall övergår det mitt förstånd vilket ändamål man valt en så dyr skjutbar lösning till.

Mittkonsolen har dock rejält med utrymme och skulle man behöva mer finns det dubbla handsfack: Det ena har till och med motoriserad öppning/stängning. Därtill har Ariya elektrisk rattinställning – en funktion som oftast bara finns i riktigt premiumkantade alternativ. Det är lyx.

Utrymmet i baksätet är bra, luftigt för knäna och här ska det nog inte vara några problem att få in en bakvänd barnstol. Dock är ett litet frågetecken kring huvudutrymmet. Det sluttande taket gör att om man är över medellängd lär det börja bli trångt.

Baksätet i en Nissan Ariya. Foto: Felix Björklund

Något som dock är trevligt är att även i baksätet kan man få sätesvärme.

I bagaget får man plats med 468 liter (415 liter i den fyrhjulsdrivna), vilket faktiskt är ganska snålt för den här typen av bil. Om man tittar på de konkurrenter som Nissan anger (Skoda Enyaq, VW ID4 Hyundai Ioniq 5) – har de plats för över 100 liter mer.

Dock är det lättåtkomligt och det är ingen lasttröskel in. Fäller man sätena blir det dessutom snudd på helt plant vilket är bra. Lite dåligt är det att det inte går att fälla sätena från bagageutrymmet.

Bilen drar även klenare än rivalerna – som framhjulsdriven får Ariya endast hänga på 750 kg.

Teknik

Ariya bygger på Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansens elbilsplattform. Alltså densamma som exempelvis Renualt Megane E-Tech. Men tro inte att det är en karbonkopia av det franska alternativet för det, nej skillnaderna är stora.

Batterialternativen för Ariya är antingen 87 kWh eller 63 kWh. Det senare, som är det vi testar, går enbart att få med framhjulsdrift. Kapaciteten räcker till 530 km i det stora och 403 km i det lilla batteriet.

När det gäller laddning är alternativen 7,4 kW enfas med upp till 22 kW trefas som tillval. Vid en snabbladdare ska det gå att få upp till 130 kW, något som innebär att man ska kunna ladda 20 till 80 procent på en halvtimme.

Nissan Ariya. Foto: Felix Björklund

Men varför har man valt en så pass låg effekt? Hyundai Ioniq 5 som beskrivs som en huvudrival har ju snudd det dubbla.

– Vi lanserar med 130 kW, men tittar på vad vi kan göra framöver. Dock erbjuder vi ju även 22 kW AC-laddning vilket är väldigt konkurrenskraftigt säger Alexander Pasternak från produktplaneringsteamet för Ariya.

Laddtekniken är hårdvarufast, det vill säga att till skillnad från VW vars MEB-plattform som sedan introduktion ökat effekten på vad deras bilar kan snabbladda med – kommer Ariya inte att nå högre än 130 kW. På frågan om bilen kommer få dubbelriktad laddning, något som VW-gruppen utannonserat kommer inom kort, är svaret nekande.

Något man däremot har, som konkurrenterna saknar, är en dedikerad knapp för förkonditionering av batteriet. Det innebär att när man är på väg för att snabbladda kan trycka på denna få batteriet att lägga sig på optimal temperatur. Detta för att minimera tiden man sedan behöver stå inkopplad.

Drivlinan vi testar är den framhjulsdrivna versionen med litet batteri. Denna har en elmotor fram om 160 kW/218 hästkrafter och om man trycker på ska detta omsättas till acceleration 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Alternativt håller man sig på mattan och då ska det gå att köra upp till 403 km på en laddning.

Ariya bygger som ovan nämnt på samma grund som Megane E-tech. Men på en punkt skiljer det sig markant mellan Nissan och Renault. Där den senare valde att strunta i att försöka utveckla ett eget operativsystem och la sina ägg i Googles korg – har japanerna valt hemsnickrat. På frågan om varför och om det innebär att man inte kommer få tillgång till tredjepartsappar eller koppling mot hemautomation svarar Alexander Pasternak kort.

– Vi har valt vårt eget system och som det ser ut nu har vi inte en affär för andra appar.

På vägen

När Nissan lanserade Leaf var världsläget ett annat. Apples Iphone hade precis landat och elbilen var en obskyr nischprodukt. Nissan var pionjärer i segmentet och därför valde man att göra körupplevelsen trygg med stor igenkänningsfaktor.

I dag är det andra bullar och i stället för att bara attrahera till förnuftet säger Nissan att man vill att Ariya-köpare ska vara nöjda i alla lägen.

Vår färd börjar från Yasuragi utanför Stockholm. Initialt rullar vi i väg på samma mjuka sätt som vilken elbil som helst. Kraftmässigt har ju bilen inga imponerande resurser, men till skillnad från små turbomatade bensinmotorer – har du tillräckligt oavsett var i varvtalsregistren du befinner dig.

Nissan Ariya. Foto: Nissan

Och så bär det av. Målet för dagen är att runda staden ned förbi Länna och upp sedan via innerstaden ut på Lidingö. Och på vardagsvägarna ska Nissan inte skämmas. Det är tyst och behagligt.

Så svänger vi av motorväg för lite krokigare asfalt. Vägar som i varje fall Nissan tror ska visa upp Ariyans dynamiska karaktär.

Fjädring och dämpning är om inte stenhård så förhållandevis stum. Det innebär att den har lite svårt att filtrera bort skarpa ojämnheter, men ändå inte klarar av att hålla bilen i schack när det blir hastiga rattutslag. Det här är väldigt vanligt bland elbilar som ska balansera problemet att fjädra av extravikten batterierna kommer med samtidigt som man ska hålla bilen komfortabel samt dämpa gungningsbeteende en för mjuk bil får. Höjden på bilen märks även av då den ganska markant vinglar och förflyttar sig i svängar.

Vidare har den framhjulsdrivna bilen bitvis problem att få ur sig effekten. Om man kliver på gasen lite för hårt efter en kurva vill den inte riktigt leverera. Och när antispinnkontrollen går in så stryper den ut effekten under ganska lång tid. Säkerhet i första hand alltså.

Som förväntat är alltså Ariya, i instegstappning, inte den bilen man vill ha när det är bråttom på småvägar.

Efter att ha lämnat skogen beger vi oss in i Stockholm. Där slår vi in E-pedal-läget för att ta vara på så många elektroner som möjligt.

Nissan Ariya. Foto: Felix Björklund

Men där blir jag förvånad. Nissan har ju E-pedal i sin Leaf och där var just rejäl bromskraftsåtervinning hela vägen ned till stillastående en feature. Men i Aryia agerar den inte likadant. Nej, här känns den tamare och den bromsar bara ned till 10 km/h för att sedan frirulla/krypa fram. Konstigt?

Läs mer: Provkörning: Skoda Enyaq Coupé RS – ”Mjuk och gullig – trots sportsäten”

Däremot är bilen väldigt trevlig i det lugna maket vi far genom stan. Det är tyst och bilen är lätt att hantera. Sett till dagens runda hamnade vi slutligen på en förbrukning om 1,81 kWh/mil, alltså något över de 1,78 kWh/mil som är den officiella siffran.

Priset

Insteget för Ariya, med framhjulsdrift och det lilla batteriet om 63 kWh och 403 km räckvidd startar på 543 900 kronor. Det kan jämföras med konkurrenternas 554 900 kr för bakhjulsdrivna VW ID4 samt 524 900 kr för Hyundai Ioniq 5.

Skoda Enyaq erbjuds bara med fyrhjulsdrift och ett frånpris om 624 900 kronor. För de pengarna är det även större batteri och längre räckvidd. En Nissan Ariya med 87 kWh och fyrhjulsdrift kostar från 625 200 kronor.

Sammantaget ligger man alltså på samma nivå som sina närmsta konkurrenter.

Summerat

Att Ariya innebär en generationsväxling på Nissan är ingen överdrift. Den är hästlängder mer modern och bättre än Leaf. Det här är egentligen inte förvånande. Det som är lite överraskande är i stället vad Ariya bidrar med i segmentet. Och då pratar vi inte i form av att man bländar med prestanda eller fantastiska finesser. Nej, det man tänker sig vinna kunder på är genom att erbjuda vardagskomfort samt premiuminteriör.

Fakta Nissan Ariya 2WD

Pris: från 543 200 kr

Privatleasing från: 5 895 kr

Drivlina: Elmotor, framhjusdriven

Maxeffekt: 160 kW / 218 hästkrafter

Max vridmoment: ,00 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Batterikapacitet: 63 kWh (netto)

Snabbladdningskapacitet: 130 kW

Ombordladdare: 7,4 kW enfas / 22 kW trefas som tillval

Räckvidd på el: upp till 403 km

Officiell förbrukning: 1,78 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,81 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 468 liter

Max släpvagnsvikt: 750 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt