Provkörning Hyundai Santa Fé PHEV – ”Styrkorna sitter i interiören”

2022-04-23 07:00  

En habil familjebil med plats för sju och möjlighet till eldrift. Hyundai Santa Fé kombinerar två attraktiva egenskaper för dem med platsbehov – men det finns ett stort frågetecken. Ny Tekniks Felix Björklund har provkört.

Urvalet av laddbara sjusitsiga bilar är inte stort. Volvo XC90 och Ford Explorer är två alternativ – men de kostar närmare miljonen med lite utrustning.

I prisläget under hovrar dock en modell, Hyundai Santa Fé.

Men hur bra är bilen och vad får man för pengarna när man betalar 300 000 kronor mindre?

Design

Det är nu fem år sedan Santa Fé kom i ny tappning, och för två år sedan fick modellen ett ansiktslyft. Trots det märkds att suven tillhör det mer konservativa och äldre tänkandet. Ställ den bredvid Hyundais senaste skapelse, Ioniq 5, och du skulle svårligen tro att de var från samma tillverkare.

Nej, Santa Fé har klassiska och raka crossoverdrag. Med en stor svart grill kantad av lyktor och tydliga linjer. Det här är ingen posör utan tänkt att vara en vardagsbil för dem som väljer praktikalitet före design.

Inuti är det ljust och bilen vi har till låns blandar beigea lädersäten och detaljer med svart och gråsilvrig plast. En sak som skvallrar om att det inte är senaste designen är den mängd knappar man får dras med i mittkonsolen. Det är ovanligt att se i en tid då allt har flyttat in bakom skärmen. Så pass att en kollega släpper kommentaren, ”det är så många att jag inte vet var jag ska hitta saker”.

Sätena är bekväma men det saknas lårstöd, vilket jag tycker är synd. Trots att jag är av normallängd menar jag att det är härligt att ha när man ska köra långt. En komfortmiss som till viss del vägs upp av att man utöver värmen även får ventilation i rumpan om man nu vill ha det.

I baksätet är de båda yttersätena riktigt bra, de är mjuka, skjutbara samt att ryggstödet går att luta. Även här kan man få värme, vilket lär uppskattas vintertid av de delar av familjen som får dessa platser. Något som dock är mindre bra är mittsätet. Det är hårt och sidouppbyggnaden på de båda grannsätena gör att endast riktigt nätta personer inte upplever deras intrång i säteskomforten.

Hyundai Santa Fé PHEV. Foto: Felix Björklund

Hyundai Santa Fé PHEV. Foto: Felix Björklund

Längst bak sitter man trångt och eftersom sätena är lågt satta får man som vuxen stödja låren mot vaderna. Utrymmet för huvudet är även i minsta laget om man mäter mer än 160 cm.

Dock får man både en egen justering av klimatet samt ett usb-uttag att dela på.

Som femsitsig är bagaget om 571 liter och utöver det finns ett litet stuvutrymme under lastgolvet. Dock är det senare klent tilltaget och det är knappt att laddsladden får plats. Dessvärre är det här en konsekvens av laddhybriddrivlinan.

Med alla säten uppfällda är lastutrymmet väldigt begränsat. Man får plats med ett par matkassar samt laddsladden, men sen är det fullt.

Teknik

Grunden i laddhyrbriden är en 1,6-liters bensinmotor som får stöttning av en elmotor. Den förstnämnda är god för 180 hästkrafter och den senare adderar ytterligare motsvarande 90 hk.

Totalt adderas det här till 265 hästkrafter. Till detta kommer sedan ett batteri med kapacitet om 13,8 kWh. Något som, i varje fall på pappret, ska räcka till 58 kilometers utsläppsfri körning.

Hyundai Santa Fé PHEV. Foto: Felix Björklund

Annat som kan skrivas på tekniksidan är att bilen har ”motorvägsassistent”, vilket kom med uppdateringen av modellen. Därtill har Santa Fé:n även den finfina funktionen att döda vinkeln är kameraövervakad. Det innebär att så fort du drar i blinkersen så får du se en bild i förarinstrumenteringen om ”kusten är klar”.

Precis som många andra modeller från Hyudnaigruppen har även crossovern så kallad fjärrstyrd parkering, där man med nyckeln kan köra bilen framåt eller bakåt, in eller ut ur trånga utrymmen.

På vägen

På pappret har bilen 265 hästkrafter varav 90 av dessa levererars från elmotorn. Klart lagom för att Santa Fé ska kunna agera trygg vardagsbil för familjer. Men hur är bilen att köra? Det hela börjar i varmgarage – ett lätt tryck på startknappen väcker ekipaget och vi rullar iväg med fullt batteri.

Officiellt ska man kunna köra snudd på sex mil på el vilket är gott. I vårt fall tar dock elfärden slut efter 60 meter då bensinmotorn vevar igång för att få upp värmen i kupén.

Det innebär att tanken om räckviddstest snabbt får läggas åt sidan då bilen inte alls vill låta mig som förare välja eldrift.

Därför tar vi oss i stället iväg ut på vägarna från Stockholm mot Eskilstuna och ser hur bilen presterar där. I blandtrafik 50–70 km/h känns den som hemma. Är man lugn och behärskad reagerar Hyundaien tryggt och förutsägbart. Komforten är helt ok, dock märks ojämnheter och vägskarvar av. Efter att ha lämnat storstad och trafiken bakom oss är det dags att sträcka ut på vägar med 120 km/h.

Ljudkomforten är klart godkänd i bilen och för familjer som ska resa långt lär vindbruset inte vara det mest irriterande under färden. Något som dock kommer högt upp på listan av möjliga irritationsområden är växellådan och hur den till och från örfilar upp bensinmotorn för att hänga med.

Nej, det här är inte en paradgren för Santa Fé:n och det märks i uppförsbackar eller när man ska göra omkörningar – och växellådan initialt är seg för att sedan växla ned med enormt motorsurr som resultat. Här finns det alternativ som sköter det mycket bättre.

Hyundai Santa Fé PHEV Foto: Felix Björklund

Styrningen är lätt satt, och den klarar galant alla scenarion som kan tänkas vara vettiga att ta ut en Santa Fé. Jag skulle inte säga att bilen känns smidig att köra i stan, men den är inte riktigt lika klumpig att bända runt i parkeringshus som man initialt kan tro.

Och så det här med att köra utsläppsfritt. Vi testar bilen under ombytliga mars och det är verkligen utmanande att försöka köra bilen på el. Knappen där man kan bläddra mellan ”automatisk”, ”hybridelektrisk” samt ”elektrisk” körning har mycket lite inverkan.

Att bilen saknar värmepump innebär att man allt som oftast börjar färden med att bensinmotorn drar igång. Men även när bilen är varm vägrar den i vårt fall att gå på el om utetemperaturen är låg. Förvisso kan man köra med låg belastning på förbränningsmotorn vilket gör att den inte drar lika mycket, men herregud det är ju en laddhybrid och syftet är ju att kunna genomföra valda resor utan att behöva elda bensin.

Dessvärre innebär det att vi under hela testet aldrig får till en resa med fullt till tomt batteri. Så på frågan hur Santa Fé:n svarar upp mot utlovade 58 km elräckvidd är svaret – inte alls under den kallare delen av året.

Minijämförelse

Under testet parallellkörde vi modellen mot en Volvo XC90 laddhybrid. En bil som fyller samma behov – men till en helt annan prislapp. Och det märks att Volvon är på en helt annan nivå när det kommer till både kvalitetskänsla och körglädje.

Den stora skillnaden är dock att efter sin uppdatering är XC90 en bil som du kan köra på el i alla väder och som verkligen levererar som man tänker sig att en laddhybrid ska göra. Det gör dessvärre inte Santa Fé:n. Nej, tyvärr rumphugger kyla bilens möjligheter till utsläppsfri färd – vilket är synd.

Summerat

Santa Fé är ett alternativ för dem som är på jakt efter ett sjusitsigt alternativ. Du får mycket för pengarna, inte minst om du jämför med dyrgripar som Ford Explorer PHEV och Volvo XC90 i laddbar tappning.

Styrkor är en interiör med bra utrymmen som funkar väl för den större familjen eller de med varannan-veckas-barn i huset. Kvaliteten i bilen känns även den god.

Men med det sagt, som laddhybrid lämnar den en del att önska. Att pendla samt köra korta vardagsresor på el är svårt när kvicksilvret är lågt – vilket lite förtar charmen med att släpa på batterier och dubbel drivlina.

Fakta Hyundai Santa Fé PHEV

Pris: från 564 900 kr

Pris testbilen: ca 640 000 kr

Drivlina: 1,6-liters bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 132 kW / 180 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 66,9 kW / 91 hästkrafter

Systemeffekt: 195 kW / 265 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 8,8 sekunder

Topphastighet: 187 km/h

Batterikapacitet: 13,8 kWh

Räckvidd på el: upp till 58 km

Officiell förbrukning: 0,16 l/mil

Förbrukning under test: 0,47 l/mil

Officiellt utsläpp: 37 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 571 liter (tredje sätesraden fälld)  / 1 649 liter (andra och tredje sätesraden fälld)

Max släpvagnsvikt: 1 350 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt