Provkörning: BMW i8 Roadster (2020) – ”En multikonstnär”

2020-07-11 07:00  

En futuristisk sportbil – som inte har framtiden framför sig. i8 Roadster är ett bevis på att miljömedvetenhet inte behöver vara träig, men trots det har BMW valt att lägga ner modellen, skriver Felix Björklund som provkört bilen.

Överdriven och teatralisk. Redan vid första anblick sticker BMW i8 ut, och i cabriolettappningen Roadster trubbas utseendet inte av – snarare tvärtom. Med sin låga profil, elaka uppsyn och accentuerade aerodynamik är i8:an något som man kommer ihåg. Att säga att den är radikal är ingen underdrift och jag kan tycka att den gör sig bättre i verkligheten än vad man lyckas återskapa på bild.

Om man tycker den är snygg eller ej är upp till betraktaren.

Men utseendet är inte det enda som gör bilen unik. Nej, både drivlina, men inte minst tanken om vad en sportbil kan vara skiljer den från allt annat av i dag. Redan när I8 visades som koncept 2009 under namnet Vision Efficientdynamics, hade man gjort sig av med stor förbränningsmotor. Och det här höll man fast vid när modellen sedan lanserades 2014.

Foto: Felix Björklund

Den något oortodoxa drivlinan består av en mittmonterad 1,5-liters bensinmotor trimmad till 231 hästkrafter som driver på bakaxeln. Fram får den hjälp av en elmaskin på 105 kW och allt summerat har bilen 275 kW/374 hästkrafter.

Det här innebär att man likt många andra laddhybrider då har fler köralternativ att välja mellan. Som standard är det hybridläget som gäller och där gör drivlinan sitt bästa för att hitta den mest effektiva balansen av förbränning och eldrift.

El-läget är ganska självförklarande och så är väl även sport. Varav det senare innebär fyrhjulsdrift och prestanda ingen annan serietillverkad laddhybrid kan matcha. Det förra innebär upp till 52 km räckvidd på el tack vare ett litiumjonbatteri på 11,6 kWh.

Läs mer: Provkörning: Porsche Taycan 4S – ”En finstämd lyxkryssare”

Om designen är dramatisk, är det ingenting mot vad insteget är. Dörrarna öppnas framåt uppåt – och trots god vigör krävs det en hel del gymnastik för att kränga sig ner i förarsätet. Men med någorlunda bevarad heder befinner jag mig inne i bilen. Och här känns det riktigt sportbilsmässigt.

Man sitter lågt och sätena ser till att hålla en på plats och utöver förare finns det plats för ytterligare en person. Istället för de baksäten som finns i vanliga i8 finns det en liten hylla där man kan ställa… hattlådan eller dylikt gods.

Foto: Felix Björklund

Värt att nämna är att BMW lyckats väl med aerodynamiken så pass att det utan problem går att färdas i 100 km/h+ med taket nere och fortfarande kunna prata med sin passagerare. Och skulle det vara så att regn eller annat oväder är annalkande går det att fälla upp taket på 15 sekunder, dock får man bromsa in något då denna manöver inte kan göras i motorvägshastighet.

Kupén håller hög BMW-klass, men den är inte alls så futuristisk som exteriören kan påskina. Nej, snarare tvärt om. Det är i instrumentering och menyer man märker av att bilen designades innan digitaliseringen tog riktig skruv.

Något som inte heller är toppklass är sikten. A-stolparna tenderar att hamna i vägen när det ska svängas vilket innebär att man får alternera mellan vind- och sidoruta för att få uppsikt.

På vägen

Det är alltid intressant att försöka testa sportbilar i vardagen. Att ha hundratals med hästkrafter under huven – samtidigt som hastighetsbegränsningar och folkvett gör det omöjligt att rasta dessa fullt ut.

Men i8:an är inte stöpt i den formen, den är mer av en multikonstnär snarare än vassast i lådan.

För de som kör bilen i sitt hybridläge, eller det läge som är standard. Krävs det inte allt för mycket innan bensinmotorn hoppar in. Brant uppförsbacke är ett exempel då förbränning gärna vill ackompanjera elektronerna. Och jämfört med många andra laddhybrider kan man tycka att det är dåligt, men i8:an är svår att lägga i samma fack som Kia Ceed PHEV eller VW Passat GTE.

Foto: Felix Björklund

Dock går det att tvinga bilen att klara sig på el. Bredvid startknappen finns en Edrive knapp – och för de som trycker på den meddelar bilen att då minsann är det inte full prestanda som gäller. Nej, ett popupfönster säger att drivlinan kastrerats och att dynamiken begränsas.

Med det sagt är bilen fortfarande ganska rask i väg och istället för hisnande farter får man njuta av den mjuka och tysta färden.

Men det är ju för sportbilsmöjligheterna som man investerat i en I8. Så med ett slag åt sidan av växelväljaren så ställs drivlinan in i sport, något som hälsas med en lätt serenad från motorrummet, att instrumenteringen skiftar till rött, att man får en varvtalsmätare i head up displayen samt att dämpningen blir stramare.

Läs mer: Provkörning BMW X3 Xdrive 30e: ”Smakar det så kostar det”

Och ingenjörerna har lyckats väl i att vrida ur prestanda ur drivlinan. I sprinter ska det gå att komma upp i 100 km/h från stillastående på 4,6 sekunder. Visst, det kanske är svårt att hänga på en Porsche 911, men herregud det är ändå imponerande när basen är en 1,5-litersmotor.

Elmaskinen ser även till att ge drivlinan bra respons i låg till mellanregistret – så som förare ska man inte klaga.

När man kör bilen med inställningen att det ska gå snabbt och sportigt så lever den upp till förväntningarna. Chassit är riktigt välavstämt och bakom ratten känner man sig trygg med att kunna placera, och känna, bilen. In i kurvor går det neutralt och genom svängar och ojämnheter så får du feedback över hur vikten förflyttas.

Så I8 kan absolut leverera sportbilsupplevelse. Men hur är det då med känslan utanför körningen?

Maffigt motorljud har ju länge varit en viktig aspekt av en sportbil – så hur har man gjort när de inte längre är en rejält tilltagen V8:a eller V12:a under huven? Jo, självklart har man sett till att skräddarsy ett passande ljud och så kör man ut det via ljudsystemet i bilen. Och som publikfrieri har ingenjörerna satt till en högtalare under bilen så att omgivningen får höra.

Och det fungerar. Vid ett tillfälle parkerar jag vid en större affär och blir ganska direkt påhoppad av intresserade. Vad är det för motor i den där? är frågan och när jag svarar att det är en trecylindrig 1,5-litermotor istället för en mångdubbelt större pjäs möts jag av förvåning. Samtidigt kommer erkännandet: Aha, trodde det var minst en V6:a – för den låter ju bra.

Och det stämmer. i8:an kommer tack vare sitt utseende undan med sitt påhittade soundtrack.

Summerat

Det går att säga direkt. Det finns ingen annan bil som liknar i8. Hela tanken att göra en sportbil med en 1,5-litersmotor – och sedan ta 1,5 miljoner för den är löjeväckande. Men BMW kommer undan med det. Det finns ett behov av att hitta en passande väg som klarar av att uppfylla kraven från de som vill ha en sportbil – och de som tycker att bilar inte borde få finnas.

Det är komplext och självklart är i8 Roadster inte utan sina brister. Men att den klarar av att leverera kul körning på kurviga vägar, mjuk långmilslunk och därtill glida tyst igenom grannskapet när det behövs. Att man kan fälla ner taket och sedan få uppleva både tystheten och omgivningen ger bilen ytterligare en dimension.

Jag kan bara tycka det är synd att bilen går ur tiden och bara blev en parantes i BMW:s historia – det samt att prislappen ligger utom räckhåll för de flesta.

Fakta: BMW i8 Roadster

Pris: från 1 630 000 kr

Pris testbilen: 1 693 600 kr

Drivlina: Trecylindrig bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt bensinmotor: 170 kW / 231 hk

Maxeffekt elmaskin: 105 kW / 143 hk

Max systemeffekt: 275 kW / 374 hk

Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sek

Max hastighet eldrift: 120 km/h

Max hastighet: 250 km/h

Batterikapacitet: 11,6 kWh

Räckvidd på el: upp till 52 km

Officiell blandad förbrukning: 0,2 l/mil

Koldioxidutsläpp: 46 g/km

Förbrukning under test: 0,36 l/mil

Bagageutrymme: 88 liter

Felix Björklund

Mer om: BMW Provkörning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt