Ny uppstickare i överljudsracet – här är jättarna de utmanar

2021-06-22 07:00  

Flygresor i överljudsfart är lockande och många aktörer siktar på att bli först med nästa generations Concorde. Nu blandar sig japanerna in leken och ska utmana branschjättarna.

Precis som många andra befinner sig flygindustrin i en spännande tid. Elektrifiering och olika former av designrevolutioner är en sak som påverkar – en annan är jakten på en ny generation överljudsplan.

Och precis som i bilbranschen innebär nya tider, att nya spelare kommer in. I Japan verkar det som om många ingenjörsföretag är trötta på att bara vara underleverantörer till de västerländska producenterna. Som ett led i att skapa en ny era för japansk flygindustri har dessa gått samman med landets rymdmyndighet Jaxa (Japan Aerospace Exploration Agency) och skapat Japan Supersonic Research.

Jaxa. Foto: Jaxa

Gruppen består av bland annat IHI, Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries, Subaru samt Japan Aircraft Development Corp och de har satt ett tydligt mål. 2030 ska de kunna armbågas i högsta ligan när det kommer till nya internationella projekt. Där just utvecklingen av överljuds-teknik beräknas vara en av nycklarna.

Jaxa har länge forskat i ämnet och då särskilt hur man ska komma runt problemet med knallen när ett plan passerar ljudvallen. Just detta var ett av problemen Concorde hade och som innebar att de inte fick flyga full hastighet över land.

Läs mer: Forskare har testat jetmotorn som tar dig jorden runt på två timmar

Rymdmyndigheten jobbar redan med en grunddesign, men den nya gruppen innebär att det kommer in mycket kompetens och resurser från industrin.

Men som ovan nämnt, det japanska industri-konglomeratet är inte ensamt i jakten om att bli snabbare än ljudet. Flera aktörer har kommit mer eller mindre långt. Och även om det finns utmaningar – Boeing-backade Aerion Supersonic la ner i maj – verkar många vara villiga att delta i racet om att spränga ljudvallen:

Flygbolaget United köper in överljudsplan från Boom Supersonic. Arkivbild. Foto: Boom Supersonic

Boom Supersonic

Uppstickaren från USA har stegat på snabbt. Redan i år säger Boom Supersonic att deras testmodell XB-1 ska vara uppe i luften. Den första flygturen kommer att ske över Mojaveöknen, men då handlar det om ett plan som bara har plats för en pilot. Fullt utvecklat passagerarflygplan räknar bolaget ha klart till 2026. Då handlar det om ett plan med plats för 65 till 88 passagerare och det mer smakfulla namnet Overture.

Det här har lockat flygbolaget United som beställt 15 exemplar. Första passagerarresan i en Overture beräknas ske 2029.

Overture

Längd: 62,5 meter

Passagerarantal: 65-88

Marschhastighet: Mack 1,7

Räckvidd: 787 mil

Flyghöjd: 18 300 meter

Spike S-512. Foto: Spike Aerospace

Spike Aerospace

Vilka har råd med den senaste tekniken – och vilken typ av flygplan vill de ha? Spike Aerospace riktar sig till de riktigt rika och för dem erbjuds affärsjeten S-512. Planet har en marschhastighet på Mach 1,6 och över 1 000 mils räckvidd.

Det innebär att man tar sig över Atlanten på cirka tre timmar och detta i grandios stil. Eller som företaget skriver ”en snabbtur till Paris från Dubai för att göra lite shopping – och lagom hemma till middag”.

Spike S-512

Längd: 37 meter, vingspann 17,7 meter

Passagerarantal: 12-18

Marschhastighet: Mach 1,6

Räckvidd: 1 148 mil

Flyghöjd: 15 240 meter

Motorkraft: 88,9 kN

Antal motorer: 2

Nasa – Lockheed Martin X-59. Foto: Nasa

Nasa – Lockheed Martin

Den amerikanska rymdmyndigheten Nasa har länge hållit på med att utveckla sina X-serie-flygplan. Sedan sex år tillbaka samarbetar man med industrijätten Lockheed Martin om att utveckla ett tyst överljudsplan. Ett plan som istället för att skicka ut en rejäl ljudbang – ska få övergången till överljudsfart att låta som ”ett hjärtslag”.

Sedan tidigare har de satt upp 2021 som året då de ska börja testa sin ”Low Boom Flight Demonstrator” – ett plan som ska flygas i Mach 1,4. Om allt går som beräknat kommer utvecklingen fortsätta till 2023 då Nasa sedan kommer att ta över för olika valideringsflygningar av planet som går under namnet X-59.

2024–2026 så kommer man att börja testflyga planet över USA för att se hur den allmänna acceptansen är. Får allt grönt ljus kommer det att innebära att Nasa 2027 lämnar in data till ansvariga myndigheter i USA och internationellt för att få till nya regler kring flygning i överljudsfart över land.

X-59

Längd: 30,4 meter, vingspann 9 meter

Passagerarantal: ingen angiven

Maxhastighet: Mach 1,4

Räckvidd: ingen angiven

Flyghöjd: 15 000–17 000 meter

Hermeus GE J85. Foto: Hermeus

Hermeus

Nasa må vara väldigt aktivt involverade i X-59, men det är inte det enda projektet för överljudsplan som rymdmyndigheten är med i. De tecknade i mars i år även ett avtal med uppstickaren Hermeus vars mål är att utveckla ”världens snabbaste flygplan” – en skapelse de vill få upp i Mach 5.

Eller som företagets grundare och vd AJ Piplica uttryckt det:

– Vi har gett oss av på en resa för att revolutionera den globala transportinfrastrukturen och föra den från motsvarigheten av telefonmodem-tiden – till bredbands-eran.

Företaget har även fått US Air Force intresserat och då gällande hur deras flygplan skulle gå att använda inom divisionen ”Presidential and Executive Airlift Directorate” – där presidentplanet Airforce One ingår.

GE J85

Längd: N/A

Passagerarantal: N/A

Maxhastighet: Mach 5

Räckvidd: N/A

Flyghöjd: N/A

Aerion Supersonics AS2. Foto: Aerion Supersonic

Aerion Supersonic i konkurs

I Nevada höll Aerion till och de hade inte mindre än två olika planmodeller på gång. Det amerikanska företaget lyckades locka bland annat Boeing att investera och enligt egen utsago hade de redan fått in order på över 10 miljarder dollar. Men i slutet av maj meddelade de abrupt: Vi lägger ner! Skälet var att de inte kunde säkra kapital för att gå till produktion.

Vad hade de på gång? Jo. det första planet AS2 hade målet Mach 1,4 – och utöver det så skulle det gå att köra i vad företaget kallar ”Boomless Cruise” på mellan Mach 1,0 och 1,2 över land.

Utöver AS2 som var ett slags affärsjet hade de även AS3 som beskrevs som ett passagerarplan med Mach 4 som marschhastighet. Något som skulle innebära att resan mellan Los Angeles och Tokyo klaras av på 2,5 timmar.

AS2

Längd: 44 meter, vingspann 24 meter

Passagerarantal: 12 

Marschhastighet: Mach 1,4

Räckvidd: 778 mil (Mach 1,4)–1 000 mil (Mach 0,95)

Flyghöjd: N/A

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt