Hösten 2020 – här är de tio bästa elbilarna just nu

2020-10-15 06:00  

Folk-elbilar, Tesla-utmanare och udda uppstickare. Året 2020 har elbilar verkligen gått från nisch till bredd. Men vad är det vettigaste alternativet? Här listar vi tio bilar värda att syna närmre.

Det är inte länge sedan som det var svårt att ta fram elbilslistor med fem bra alternativ. Utbudet var erbarmligt, priserna höga och i många fall så var räckvidden inte särskilt bra. Men i takt med att tekniken mognat så har detta förändrats, och i år kan man nog säga att segmentet har tagit ett rejält kliv framåt. VW har äntligen släppt sin folk-elbil och jämte dem har övriga industrin börjat pumpa ut alternativ.

Vi har provkört de nyheter som har presenterats, och ur ett ögonblicksperspektiv bedömt vilka vi anser är de bästa alternativen just nu.

Renault Zoe. Foto: Felix Björklund

10. Renault Zoe

Provkörning: Renault Zoe – räcker långa räckvidden för att övertyga?

Liten bil, men stort batteri – det är Renaults recept i elbilsstriden. Och det innebär att man karvat ut en egen liten nisch då många kompakt-konkurrenter har valt en mer modest inställning till räckvidd. Som ägare innebär det att man är mer fri i sin rörlighet och att det faktiskt går att köra upp till 393 kilometer mellan laddningarna. Eller som Renault är så ärliga att berätta – minst 250 kilometer även vintertid.

Pris: från 359 990 kr

Maxeffekt: 80 kW / 109 hk

Batterikapacitet: 52 kWh

Räckvidd: 393 km

Foto: Felix Björklund

9. Mercedes EQC

Provkörning: Mercedes EQC – ”Bättre än väntat”

En habil elbil och en bra Mercedes. EQC kommer inte med några spektakulära prestanda eller wow-effekter – men den levererar traditionell premiumlyx på ett piggt sätt. Tråkig kanske vissa tycker, men det här är inte bilen som ska vinna över kunder från Tesla. Nej det här är modellen som ska få traditionalister att våga på elektroner.

Pris: från 798 900 kr

Maxeffekt: 300 kW / 408 hk

Batterikapacitet: 80 kWh (netto)

Räckvidd: 417 km

Audi E-tron Sportback 55 Foto: Felix Björklund

8. Audi E-tron

Provkörningar:

Audi E-tron 55 quattro

Audi E-tron Sportback 55 – ”Form vinner över funktion”

I fjol höll jag Mercedes EQC före E-tron … men i år är det omvänt på tyskplaceringarna. Varför? Jo, det är för att Audi har förnyat sin modell och numera går det att få bilen dels i det lite fränare sportback-utseendet – och dels att man kan få dem med tre motorer.

Audis elbil är rejält byggd och med hög standard. Infotainment och instrumentering är härlig, och till skillnad från Polestarchefen så gillar jag möjligheten att kunna ställa bromskraftsåtervinning.

Pris: från 799 000 kr upp till 1 012 300 kr för 55 S

Maxeffekt: 230kW/313 hk – 300 kW/408 hk – 370 kW/503 hk

Batterikapacitet: 71/95 kWh

Räckvidd: 336 / 440 km

Peugeot e-208 Foto: Peugeot

7. Peugeot e-208

Alla vill kanske inte köra tyskt var svaret jag fick när jag frågade om hur Peugeot ämnade tackla VW:s ID-lansering. Och det svaret håller bra. e-208 är något helt annat. Utseendemässigt ser den ut som vanliga bilarna och användningsområdena är snudd på lika. Den är trevlig att köra och i förarsätet har man det gott.

Lägg till bra räckvidd och ett pris som tillhör de lägre i klassen – så är det ett attraktivt paket.

Med det sagt, den är mindre och inte alls lika praktisk som exempelvis VW:s alternativ – och faktiskt trängre än många andra i baksätet.

Pris: från 359 900 kr

Maxeffekt: 100 kW/ 136 hk

Batterikapacitet: 50 kWh

Räckvidd: 340 km

Honda E. Foto: Felix Björklund

6. Honda E

Provkörning: Honda E – ”Erbjuder något helt nytt”

Provkörning: Honda E – ”En smidig pendlarbil”

Det här är inte en bil för rationella… men det tar inte ifrån Honda E att det är en riktigt bra bil. Strålande teknik, trevliga köregenskaper och en kung i innerstan. Att den har mindre än halva vändradien jämfört med ID.3:an (som VW kallar riktigt bra) är uppskattat.

Visst räckvidden är begränsad, och som enda bil på den här listan – kanske den inte ska ses som förstabil. Dock får man plats med partner och ett tvillingpar utan att någon klagar. Och att bilen har bakdörrar gör den mer praktisk än främsta rivalen Mini Cooper SE.

Pris: från 370 200 kr

Maxeffekt: 113 kW / 154 hästkrafter

Batterikapacitet: 35,5 kWh

Räckvidd: 222 kilometer

Polestar 2. Märkets första elbil – som ska utmana Tesla Model 3. Foto: Felix Björklund

5. Polestar 2

Provkörning: Polestar 2 – ”Kommer att bli en vass rival”

Gentlemannamässig, avslappnad och allround. Den första elbilen från Polestar har en attraktiv kombination av dessa ingredienser och kan mer än väl svara upp mot de flestas bilkrav. Det är en bil som är trevlig att köra, har väl genomtänkt design och funktion. Förvisso kommer allt detta till ett pris som innebär att det här inte är en bil för det stora flertalet.

Men allt med den nya stjärnan från Hisingen kan inte lovordas. Vissa kan till och med tycka att det är kontroversiellt att sätta Polestar på en bästa-lista i dessa dagar. Att samtliga bilar återkallas för ett mycket säkerhetskritiskt problem är inget annat än ett fiasko. Inte minst eftersom Thomas Ingenlath på en direkt fråga från Ny Teknik tidigare i år – lovade att man inte skulle ha kvalitetsbrister liknande Tesla.

Att det även saknas en del funktioner vid lansering ger ytterligare smolk i bägaren.

Dock ska man nog se det som ett problem av övergående art – och de som köper en bil får ju detta åtgärdat inom kort.

Pris: från 659 000 kr

Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Batterikapacitet: 78 kWh

Räckvidd: 470 kilometer

Kia E-niro, en imponerande elbil.

4. Kia E-niro

Test: E-niro – bilen som ska göra Kia störst i segmentet

Genomtänkt och finfint balanserad. Kia har med E-niro etablerat sig i toppen av elbilskedjan och där ligger den ännu stadigt. God räckvidd, praktiska utrymmen, bra komfort och habil prestanda. Och allt detta till ett pris som ingen annan modell i 40-plusklubben har varit i närheten av, förrän nu.

Till våren kommer Skoda Enyaq samt dess VW-syskon ID.4 ut – och då blir det andra bullar. Och om Kian ska hålla sig kvar så tror jag att de behöver höja sig. Men som sagt, det är när ytterligare utmanare rullar ut.

Lite i skymundan av Kian finns även Hyundai Kona som använder sig av samma drivlina, men som även går att få med mindre batteri/svagare elmotor – och då kommer man ner rejält i pris.

Pris: från 481 900 kr

Maxeffekt: 150 kW / 204 hästkrafter

Batterikapacitet: 64 kWh (netto)

Räckvidd: 455 kilometer

Volkswagen ID.3 Max. Foto: Volkswagen

3. VW ID.3

Provkörning: Volkswagen ID.3 Max – ”Behaglig och levererar trygga resor”

Trygg, praktisk och framtidssäkrad. Volkswagens elbilsplattform är revolutionerande… ID.3 är inte lika revolutionär som produkt, men den ser verkligen till att höja ribban i elbilssegmentet. Goda utrymmen, bra räckvidd och ett rimligt pris. Det här är en modell som passar många och VW är tydliga med att om men ser till totalkostnad – så är en ID.3 inte dyrare än en Golf.

Att VW inte toppar listan kanske förvånar en del, men det finns ett skäl. ID.3 är en riktigt bra bil, men snarare så för sin goda balans – än att den är bäst i något avseende. Så i väntan på billigare versioner samt alternativ ID.4 och vad som komma skall blir det utan krona för VW ännu så länge.

Pris: från 434 900 kr

Maxeffekt: 150 kW / 204 hästkrafter

Batterikapacitet: 58 kWh

Räckvidd: 409 kilometer

Elbil med riv i. Porsche Taycan 4s imponerar på Ny Tekniks testförare. Foto: Felix Björklund

2. Porsche Taycan

Provkörning: Porsche Taycan 4S – ”En finstämd lyxkryssare”

Vafalls inte etta, är du osund i huvudet?!? Så kanske vissa tänker, och ja – på ett sätt har de rätt. Personligen älskade jag Porsches elbil och vad den tyska tillverkaren har kokat ihop. Det var enormt fin känsla i bilen, både när det kommer till körning och kvalitet, och de är nog den tillverkare som fått en elbil att kännas mer som sitt märke – än sin teknik.

Bilen har enorma kvaliteter som vardagsbil och så länge du inte ska peta i brädorna till nya altanen i den så är den rätt rymlig.

Men det till trots. Prislappen är så saftig att den för de flesta kommer att vara lika nåbar som en hägring.

Pris: från 1 180 000 kr /4S), 2 090 000 kr (Turbo S)

Maxeffekt: 390 kW / 530 hk, 560 kW / 761 hk

Batterikapacitet: 79,2 / 93,4 kWh

Räckvidd: 386–463 km

Tesla Model 3 ser mycket ut som en krympt Model S, med en del skillnader på strålkastare, grill och dimljus – samt att det är en sedan. Foto: Felix Björklund

1. Tesla Model 3

Provkörning: Tesla Model 3 – ”som ett spjut”

Kung i fjol och ännu regent när det kommer till helhet. Visst finns det alternativ som kanske väcker större habegär (som Porsche Taycan) – men det går inte att argumentera mot storheten i att Teslas Model 3 levererar lång räckvidd och strålande infotainment till ett ok pris. Lägg till företagets fjärruppdateringar och hur de hela tiden underhåller sina bilars digitala hälsa – och ingen annan hotar i det här avseendet.

Visst finns det fortfarande brister i bilen, och vissa kanske tycker att den amerikanska tillverkarens inställning till kvalitetskontroll verkar vara obefintlig. Men på det stora hela är det fortfarande bilen att slå.

Pris: från 559 900 kr Standard Range – 699 900 kr Performance

Maxeffekt: 260 kW / 353 hk 377 kW / 512 hk

Batterikapacitet: 50 - 75 kWh

Räckvidd: 409 - 560 kilometer

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt