BMW: Elbilar är dyrare ett bra tag till

2020-08-13 06:00  

BMW väljer att gå sin egen väg i elektrifieringsracet. Och tillverkaren är inte orolig för att tappa konkurrenskraft – snarare tvärtom.

De flesta biltillverkare satsar på en dedikerad elbilsplattform. Det visar exempelvis den kartläggning Ny Teknik tidigare gjort.

Men alla väljer inte det spåret.

BMW har istället bytt fot i frågan. När deras första rena elbil, i3, lanserades 2013 var det på en specifik plattform. Men sedan dess har de kommit på andra tankar.

– Vår tanke är att ha en arkitektur där vi kan få plats med all teknik. Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform, vi tror inte att det är nödvändigt, sa vd Oliver Zipse till Ny Teknik, när BMW öppnade sitt nya battericenter i slutet av förra året.

Överdriven rädsla

Under ett evenemang om elektrifiering förtydligar Peter Heinrich, BMW:s produktutvecklingschef, poängen med strategin – och vinsterna det ger.

– Vår strategi är att ta elektrifiering till alla segment och tekniken har utvecklats för att möta kundernas efterfrågan. Det är väldigt svårt att förutse hur snabbt utvecklingen går, särskilt eftersom det går snabbare i vissa regioner än andra. Vi måste vara flexibla, och att ha flexibilitet i plattformen är en stor tillgång, säger han till Ny Teknik.

Läs mer: Glöm Tesla – här är elbilen med längst räckvidd

Det här har dock ifrågasatts internt. Bland annat har ordföranden för det inflytelserika arbetarfacket kritiserat beslutet. Det finns en oro över att valet gör att BMW hamnar på efterkälken.

BMW 330e. Foto: Anders Wiklund/TT

Heinrich svar på detta? Jo, även om man kan planera för olika framtidsscenarion – så finns det ingen som exakt kan förutse vilka modeller som efterfrågas. Fackets kritik och rädslan att valet kan leda till tappad konkurrenskraft tycker han är överdriven.

– Jag ser det inte på samma sätt. Plattformsarkitektur är en teknisk lösning, men för att en bil ska vara attraktiv handlar det om en mix av olika attribut. Att fokusera på en teknisk lösning kommer inte att göra dig framgångsrik. Nej, du måste göra bilar som har bra räckvidd, prestanda, säkerhet, digitala komponenter som även ser bra ut. Och jag kan lova dig att du kommer att få se väldigt övertygande bilar från oss framöver.

Elbilar dyrare ”ett bra tag till”

En annan aspekt är enligt produktutvecklingschefen att vi i Europa tenderar att snöa in oss på utvecklingen här – och inte ser det globala perspektivet.

– Om man tittar på siffrorna så ser vi att det i ganska många år framöver kommer att vara en mix av teknik som krävs. Visst är det kostsamt, men jag ser det inte som en risk – utan som ett sätt att balansera risker. Allt kommer inte att vara elektriskt i morgon och tittar vi på 2030 består kanske bara 50 procent av försäljningen av helelektriska bilar. Som en global spelare måste vi tänka på hur vi ska kunna göra både övertygande förbränningsmotorfordon samt bra elbilar, säger Peter Heinrich.

Läs mer: Jaguar börjar tillverka gamla E-Type-motorn

Den poängen är relevant. I Europa drivs elektrifieringen mycket av subventioner och förmånliga regler, för priset är fortfarande relativt högt för tekniken. Och även om den kommer gå ner allt vad tiden lider vågar sig Heinrich inte på en gissning när BMW kommer ha prisparitet mellan fossildrivna bilar och helelektriska alternativ.

– Låt oss titta på laddhybrider. Där är vi inte långt från prisparitet i dag. 330e är inte särskilt mycket dyrare än en 330i. Men som jag ser det kommer elbilar vara dyrare än förbränningsbilar ett bra tag till. Jag tror även att det kommer vara regleringar som styr vilket gör att jag inte kan ge dig ett datum för när prisparitet kan ske. Det beror dels på volymer, men det kommer handla lika mycket om regleringar som gör fossildrivna bilar dyra som kostnadsminskningar för elektrifieringsteknik, säger Peter Heinrich.

Felix Björklund

Mer om: BMW Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt