Vägen laddar elbilen

2009-05-19 14:30  
För två miljoner kronor per kilometer kan vägarna bli batteriladdare.

Magnetslingor i körbanan kan användas för att ladda upp batterierna i elfordon. Tekniken ska testas med bussar i Korea.

Elbilen behöver inte sladdkopplas till någon laddare. Dessutom kan batteristorleken minskas med 80 procent.

Det är några av fördelarna med ett nytt energisystem för elfordon som utvecklats vid Sydkoreas främsta tekniska högskola Korea Advanced Institute of Science and Technology, Kaist.

Tekniken som används är induktion där elektriciteten överförs magnetiskt och kontaktlöst. Man behöver alltså inte koppla någon kabel mellan bilen och laddstationen.

Och ”laddstationen” är själva vägbanan där upp till hundra meter långa och halvmeterbreda elektriska ledare bakas in i asfalten, skriver Reuters.

När fordonet kör över dessa laddas batterierna och ju längre tid bilen befinner sig över laddningsområdet desto bättre laddning. Därför är exempelvis påfarter till motorvägar med köer och låg fart lämpliga laddningsställen.

Med många vägstumpar som laddare kan batterierna få sin påfyllning med jämna mellanrum vilket gör att ganska små batterier kan användas.

Enligt AP räknar de koreanska forskarna med att batterier som bara är en femtedel så stora som ordinära elbilsbatterier ska kunna användas.

Tekniken har testats i elbilar på golfbanor och senare i år ska även bussar i några koreanska städer induktionsladdas.

– Om vi bygger in laddare i tio procent av genomfartslederna i en stad ska det räcka för att förse elfordonen med kraft, säger Cho Dong-ho, som är ledare för projektet vid Kaist, till Reuters.

Enligt forskarnas beräkningar kommer det att kosta omkring två miljoner kronor per kilometer att göra vägarna till batteriladdare.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer