Forskarna genförändrade ofödda kycklingar – fick dinosaurieben

2022-05-20 13:48
Bildtext: Efter forskarnas påverkan liknar embryots ben archaeopteryx, en tidig befjädrad dinosaurie. Foto: University of Chile

Anatomin liknar 150 miljoner år gamla fossil. Genom att stänga av en gen fick forskarna kycklingembryon att utveckla vadben som dinosaurier.

Den vetenskapliga kartläggningen av fåglarnas evolutionära resa från dinosaurier pågår fortfarande, men man anser att fåglar är sprungna ur den släktgren där bland annat Tyrannosaurus rex och Velociraptor ingår. För cirka 85 miljoner år sedan hade deras små, tvåbenta och köttätande kusiner redan tagit de första stegen – utöver att utveckla fjäderklädda vingar som lät dem flyga hade också kroppen och hjärnan blivit mer fågellika, även om tänderna ännu inte hade ersatts av en näbb.

2015 stängde forskare i USA av ett par gener hos kycklingembryon under utvecklingsfasen, och trots att ingreppet var begränsat så utvecklade kycklingarna vad som snarare liknade nosen hos en dinosaurie än en konventionell kycklingnäbb. Det skriver Inverse.

Nu har ett forskarlag vid Universidad de Chile i Santiago lyckats odla fram dinosaurieben hos kycklingembryon, skriver IFL Science.

Liknade Archaeopteryx

2015 lyckades samma team få fram dinosaurieliknande fötter, men nu var deras ambition att lära sig mer om utvecklingen av dinosauriernas skelett, och specifikt tillväxten i benen.

En skillnad hos kycklingar är att deras vadben över tid släpper sin kontakt med fotleden. För att förstå när den här förändringen skedde har man undersökt deras dna, och genom att stänga av en viss gen kunde forskarna få vadbenet att fortsätta växa sig längre, som hos dinosaurier.

Kycklingarnas genetik håller tillbaka vadbenet, men längden bromsas också av tillväxten hos ett ben i fotleden. När forskarna stängde av genen så blev en annan gen plötsligt mer aktiv, och den fick vadbenet att växa tills det kopplade samman med fotleden. Anatomin liknade Archaeopteryx, som levde för 150 miljoner år sedan och var en befjädrad kusin till fåglarnas anfader. Forskarna har publicerat sitt arbete i den vetenskapliga tidskriften Evolution.

Mer om: Dinosaurier