”Ai first” och 3 andra framtidssnackisar du måste ha koll på

2016-11-16 15:37  
En robot från Furhat Robotics gästade scenen på Sime. Foto: Peter Ottsjö

På framtidsmässan Sime16 i Stockholm surrade buzzorden runt för fullt. Ny Teknik fångade in fyra av dem.

Transparenspsykolog

Robotar och artificiell intelligens kommer att ta över allt fler av de arbetsuppgifter människor utför i dag. Under Sime hade företaget Careereye förslag på nya jobb åt oss av kött och blod: robotresurschef (motsvarigheten till dagens hr-chef), vr-optiker, minneskirurg (radera oönskade minnen), robotrådgivare och personlig nostalgiker (som hjälper oss att designa våra liv som de var före allt blev digitalt). Transparenspsykolog då? Hen hjälper oss att hantera stressen över och skräcken för att allt mer information om våra privatliv syns i det offentliga.

Ai first

Glöm mobile first, nu är det ai first som gäller. Och det är inte vem som helst som påstår det, utan Anna Wikland, Sverige-chef på Google. Hon säger också att "röst" – som i röstkommandon – "är framtiden". Vill man veta mer om ai-eran kan färska boken The Inevitable av Wired-grundaren Kevin Kelly vara av värde. Kelly noterar att vi kommer att se "10000 startups ta X och addera ai" och nämner ai som skapar musiken åt oss, som håller koll på hur och när våra kläder behöver tvättas och "där det blir svårt att veta var människans intelligens slutar och var ai:ns börjar".

Second Life

Men vänta nu, har den antika virtuella världen fått ett andra liv? Nej, den har fått två. Så här är det: Second Life-grundaren Philip Rosedale har startat på nytt med vr-världen High Fidelity som han hoppas ska bli allt det Second Life aldrig blev. Samtidigt har hans gamla företag Linden Labs – som äger rättigheterna till Second Life – sin egen uppföljare på gång, en virtual reality-värld de kallar Sansar.

Rosedale å sin sida har ambitioner som inte direkt kan kallas blygsamma. Han menar att en lösning med ett peer-to-peer-nätverk kan innebära att alla världens invånare kan bosätta sig i High Fidelity.

– High Fidelity är internet. High Fidelity är inget företag eller någon sak. High Fidelity är nätet, säger han till tidskriften Wired.

Plattformsekonomi

Totalt sett är det bara 15 procent av svenskarna som använt bokningstjänsten Airbnb. Ännu färre använder taxitjänsten Uber. Men på Sime talade man ändå om den gryende plattformsekonomin, eller delningsekonomin som den också kallas. Den bygger bland annat på att mellanhänder mellan producent och kund försvinner, att kontor blir överflödiga och att organisationer decentraliseras.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt