”Ursäkta - var finns laddning i Göteborg?”

2016-06-07 09:37  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Jag har beställt en supermiljöbil men inser att jag kanske gjort ett misstag. För var ska jag ladda den? Det är så gott som omöjligt att köra bilen på el om man bor i lägenhet i centrala Göteborg, skriver Per Rosengren.

Det har pratats en hel del om elbilar i media den senaste tiden, att de blir fler och att det är ett välkommet miljövänligt alternativ i storstäderna för att minska utsläpp. Det sägs ofta att kommunerna satsar på detta.

Den sista april i år fanns 1 175 laddbara fordon registrerade i Göteborgs kommun vilket placerar oss på andra plats i topplistan över flest laddbara bilar per kommun. Bra jobbat av Göteborgs invånare!

Dock finns det, i Göteborg, bara totalt 63 laddpunkter, fördelat på 26 laddstationer, varav fem är snabbladdare. Detta ger Göteborg en sjätteplats bland kommuner när det kommer till laddpunkter. Inte lika bra jobbat av kommunen.

I ett EU-direktiv rekommenderas att varje medlemsland ska ha 0,1 laddpunkter per laddbart fordon. För Göteborg är denna siffra endast 0,05 (som högst 0,065 det senaste året). Det betyder att vi egentligen borde ha minst dubbelt så många laddpunkter i Göteborg som det finns i dag. Dessutom uppfyller många av de som finns inte EU-standarden, typ2-uttag.

Med tanke på att Sveriges fordonsindustri har sitt hjärta i Göteborg vore det rimligare om Göteborg låg i framkant och hade långt fler laddpunkter än rekommenderade 0,1/laddbart fordon. Privatpersoner betalar mer för att köpa en miljöbil men kommunen tvingar invånare med laddhybrider att köra på bensinmotorn istället för på elmotorn på grund av den dåliga tillgången till laddpunkter.

Trafikkontoret skriver på goteborg.se att: ”Ansvaret för att tillhandahålla laddning ligger på den aktör som upplåter parkeringsytan. ”Rimligtvis borde då kommunens egna stora aktör, Parkeringsbolaget, ligga i framkant vad gäller att tillhandahålla laddning. Men de har inga p-platser alls med laddmöjlighet till uthyrning, de har bara några få besöksparkeringar. Och de hänvisar till att efterfrågan är för låg och att det är för dyrt med laddstationer, cirka 7 000 kronor plus installationskostnad.

Det viktigaste för en person som vill kunna köra en miljövänlig elbil är att det går att ladda där elbilen står uppställd under en längre tid, vilket för oss som bor i lägenhet är en förhyrd p-plats.

Hade jag varit medveten om kommunens/Parkeringsbolagets anmärkningsvärda inställning hade jag förmodligen inte valt en miljöbil, som är ganska mycket dyrare än en ”vanlig” bil. Det finns givetvis ingen anledning att köpa en laddhybrid om man tvingas köra på bensin.

En del av pengarna från trängselskatten borde gå till att bygga laddstationer i centrum. Det skulle visa att trängselskatten faktiskt är till för att skapa en bättre miljö i centrum.

Kommunstyrelsens stadssekreterare Shahbaz Khan svarar i ett brev att elbilarna inte hjälper mot trängseln på gatorna i staden men att kommunen gett Byggnads- och Trafiknämnden uppgift att planera för laddinfrastruktur i Göteborg.

Hur lång tid tar det?

Jag har köpt en supermiljöbil, en laddhybrid. Min förhoppning var att kunna bidra till ett renare Göteborg med mindre utsläpp. Göteborg ligger långt efter många andra kommuner när det gäller att göra det enkelt att använda elfordon i kommunen (trots att de skryter på goteborg.se).

Ska en elbil bli oanvändbar bara för att man bor i lägenhet i centrala Göteborg?

Per Rosengren, M.Sc. och ”ofrivillig miljöbov”

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt