Digitalisering
Google vill ha full koll på dina intressen
Kollar du på en mountainbike på en sajt i juni kan du få se reklam för skidutrustning på helt andra sajter till jul. Förklaringen är att Google nu börjat registrera dina intressen på nätet.
Intressebaserad annonsering. Så heter Googles nya tjänst.
Försök inleds i april och redan i slutet av året ska alla Googles annonsörer kunna rikta reklam till webbesökare, baserad på deras intressen.
För att det ska vara möjligt började Google i förra veckan registrera vad besökare på alla sajter med Google-annonser intresserar sig för, och vad Youtube-besökare tittar på eller laddar upp.
Google är inte först - AOL har ett liknande system sedan över ett år, och helt nyligen lanserade Yahoo sin variant - men sökjättens intåg får betydligt större uppmärksamhet.
Som ett svar på oro kring integritet finns redan från start ett verktyg där användare kan redigera listan över intressen eller stänga av registreringen helt. För säkerhets skull har Google dessutom besökt svenska Datainspektionen och motsvarande myndigheter i flera länder, före lanseringen.
På Datainspektionen konstaterar man att registreringen troligen är en personuppgift, trots att den är kopplad till datorn och inte till en person. Helt enkelt för att datorn oftast kan knytas till en person.
- Jag har svårt att se något annat, säger Jonas Agnvall, jurist på Datainspektionen.
Därmed skulle Google behöva användarnas samtycke och det är inte säkert att blotta möjligheten att avstå, "opt-out", räcker.
- Ska man bygga på samtycke är informationen jätteviktig, speciellt om man använder opt-out, säger Jonas Agnvall.
Men trots att intresseregistreringen enligt Google redan börjat får användarna ingen direkt information när cookien placeras i datorn, utan först när de klickar på en annons. Några andra planer har inte sökjätten.
- Vi tror inte att det kommer att vara några problem för de användare som så önskar att välja bort funktionen. Vi har dessutom ingen möjlighet att vända oss direkt till användarna eftersom vi inte registrerar någon personlig information om dem via den intressebaserade annonseringen, skriver Stina Honkamaa, vd för Google i Sverige, i e-post till Ny Teknik.
Nokia tittar avundsjukt på
Nokia följer varje steg som Google tar. Världens största mobiltillverkare är imponerad av sökjättens förmåga att "tjäna pengar på att samla in och indexera data, som är gratis".
- Data är vår tids nya valuta, sa Leo Kärkkäinen, chefsvisionär på Nokias forskningscentrum, till Ny Teknik för en tid sedan.
Det finns en miljard Nokia-mobiler i bruk i världen. Det är många gånger fler än antalet datorer som använder Googles sökmotor.
Med mobilen går det dessutom att koppla information till en specifik plats. Inte konstigt att Nokia drömmer om att bli mobilvärldens Google.
Helene Ahlbom