Innovation
Fast vätgas förlänger miljöbilens räckvidd
Uppbyggd av fyra identiska moduler klarar Smartbed att lagra 34 kubikmeter väte. Terry Johnsson, vid Sandia National Laboratories i Kalifornien, har lett utvecklingsprojektet. Foto: Randy Wong
Hjälp oss ta fram ett nytt sätt att lagra vätgas i bilar. Det uppdraget gav General Motors till Sandia National Laboratories för fyra år sedan. Nu är prototypen färdig.
Fyra år, och 100 miljoner kronor i kassan. Det var vad forskare på Sandia National laboratories i Kalifornien fick spendera på att öka aktionsradien för vätgasbilar. Uppdragsgivare var den amerikanska biltillverkaren General Motors, som slöt upp i den statliga satsning på vätgasbilar som gjordes under president George W. Bush.
I fredags visade projektledaren Terry Johnsson vid Sandia upp tekniklösningen som ska göra det möjligt att tanka bilar med större mängder vätgas. Prototypen, som döpts till Smartbed, klarar att lagra 3 kilo vätgas (cirka 34 kubikmeter). Gasen binds i en metallhydrid som bildas när det fasta materialet natriumaluminat reagerar med väte. Vätet frigörs sedan när metallhydriden hettas upp.