Här är företagen som toppar svenskarnas jobbdrömmar

Ikea toppar listan. Men båda Volvo Cars och AB Volvo är populära arbetsgivare. Foto: TT

Möbeljätten Ikea placerar sig återigen i den absoluta toppen när svenskarna får drömma fritt om sin framtida arbetsgivare. Hygienföretaget Essity seglar upp till andraplaceringen från ingenstans – och Polisen och Försvarsmakten halkar ur topplistan.

Undersökningsföretaget Kantar har frågat tusentals svenskar om synen på de 150 största arbetsgivarna i landet, och om de skulle vilja jobba för dem.

Läs mer: Här är tipsen för att tänka positivt efter misstag på jobbet

Rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad, som beställt undersökningen, har därefter sammanställt svaren till en topplista på de tio mest attraktiva arbetsgivarna. Ikea kniper förstaplatsen för andra året i rad.

– Det är ett tydligt tecken på att bolaget har ett starkt arbetsgivarvarumärke och att det lyckas förmedla det utåt, säger Catrine Jack, storkundsansvarig på Ranstad.

"Måste vara genuin"

Möbeljätten kan också få draghjälp av att många svenskar har handlat i något av varuhusen.

– Rent generellt, har man ett starkt konsumentvarumärke är det en styrka som säkert också kan hjälpa en i sitt arbetsgivarvarumärke, säger Jack.

Storbolaget Essity, som tillverkar hygienprodukter, var inte ens med på fjolårets topp tio-listan men hamnar på andra plats. Sveriges Radio stiger en placering och hamnar på tredje plats, samtidigt som SVT trillar bort från listan tillsammans med bland annat Polisen och Försvarsmakten.

Läs mer: Så tackar du nej till att bli chef 

– En viktig poäng är att om man ska bygga ett starkt varumärke så måste man vara genuin. Det kan inte vara några tomma ord som man hittar på för att det ska låta bra, utan det måste genomsyra det man gör och bli en del av företagskulturen. Att hålla vad man lovar är verkligen extremt viktigt, säger Jack.

Dåligt rykte kostar

Företag som uppfattas som attraktiva arbetsgivare har lättare att hålla nere kostnaderna vid rekrytering av personalen, säger hon.

– En arbetsgivare med dåligt rykte betalar i genomsnitt 10 procent mer per nyanställning, både i form av lön och tid som behöver läggas på att hitta medarbetarna.

4 716 personer i Sverige har deltagit i Kantars undersökningen som genomfördes med hjälp av en webbpanel under två veckor i januari.

Fakta: Arbetsgivarna på topplistan

1. Ikea (1)

2. Essity (ny)

3. Sveriges Radio (5)

4. Volvo Cars (2)

5. Försvarets Materielverk (ny)

6. EY (ny)

7. Södra Skogsägarna (ny)

8. CGI (ny)

9. Volvo Group (3)

10. Systembolaget (ny)

Källa: Kantar Sifo/Ranstad

Erik Paulsson Rönnbäck/TT

Mer om: Karriär Ikea

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap