Fordon

Waymo och Daimler ska bygga förarlösa lastbilar tillsammans

Foto: Waymo
Foto: Waymo

Ett handslag mellan två jättar – och början på en allians som ska sätta självkörande lastbilar på vägarna. Nu har Daimler och Waymo ingått partnerskap.

Publicerad

Att automatisera transportsektorn och då synnerhet vägtransporter har länge varit en dröm. På pappret leder det till effektivare och billigare transporter – och inte minst så löser det problemet med att det råder förarbrist i logistikbranschen.

Flera företag håller på och jobbar på olika versioner av självkörande lastbilar, men nu har en ny allians sjösatts som verkligen kan skynda på arbetet. Det är Daimler, världens största lastbilskoncern, som tillsammans med Waymo ska se till att få ut lastbilar med självkörande teknik på nivå 4 enligt SAE-standarden.

Det innebär att de Freightliner Cascadias som ska användas kommer att kunna köra helt utan mänsklig närvaro i förarhytten – inom vissa fördefinierade områden. Och i ett pressmeddelande från Daimler står det att man ska erbjuda dessa lastbilar till amerikanska kunder inom de kommande åren. Därefter kommer de båda bolagen att utforska expansion till andra områden och märken i den nära framtiden.

Waymo är en stormakt när det kommer till självkörande teknik, och de har länge samlat data och utfört tester med olika personbilar. Deras lösning Waymo Driver ska enligt egen utsago ha 20 miljoner självkörda miles (motsvarande 32 miljoner kilometer) på allmän väg – och ytterligare 15 miljarder simulerade.

Hård konkurrens för Waymo och Daimler

Sensorsystemet som används, och troligtvis liknar det som blir den slutgiltiga versionen, består av två lidareneheter, två radarenheter samt tre kameror.

Men som ovan nämnt är Daimler/Waymo inte ensamma om att vilja få till autonoma lastbilar. I Sverige är det tre spelare med i racet. Volvo, som är näst störst när det kommer till lastbilar, har flera projekt rullande – där den hyttlösa Vera snart ska vara i bruk.

Även Scania har projekt rullande och uppstickaren Einride har ett rullande pilotprojekt med DB Schenker där förarlösa fordon kör mellan ett lager och en godsterminal.

I USA lyckades nystartsföretaget Plus ai med bedriften att köra kust-till-kust autonomt.