Volvo: Då har vi självkörande bilar på marknaden

2015-01-09 08:55  

Debatt om självkörande bilar dominerade första dagen av Transportforum 2015, som inleddes i Linköping på torsdagen.

- Bilar som tar de första stegen mot automatisation har vi nog på marknaden om fem, sex år. Men innan vi har fordon där man bara knappar in en adress och lutar sig tillbaka under färden - det kommer att dröja jättelång tid.

Det säger Volvos säkerhetsstrateg Anders Eugensson, som inledde trafikforskningsinstitutet VTI:s årliga Transportforum i Linköping med ett föredrag om autonom körning.

Anders Eugensson talade bland annat om Volvos pågående pilotprojekt "Drive Me". Det omfattar att 100 självkörande bilar ska trafikera flerfiliga vägar, utan mötande trafik och med låg risk för fotgängare, i Göteborg.

De specialutrustade bilarna ska kunna ta över gas, broms och styrning, och själva kunna hantera en rad olika trafiksituationer. Men föraren ska kunna återta kontrollen när som helst. Man ska även testa självrangerande parkering, både på öppen yta och i parkeringshus.

Bilarna ska köras av vanliga företagsleasingkunder, och projektet ska pågå fram till 2018.

- Ett av syftena med piloten är att identifiera ett antal huvudfrågor. Vilka är de tekniska utmaningarna, de lagliga faktorerna, miljöfaktorerna, säkerhetsvinsterna med mera? Längre fram vill vi bredda projektet till platser med annorlunda trafiksituationer, kanske i andra länder, säger Anders Eugensson.

Efter föredraget blev det paneldebatt, där bland andra Transportstyrelsens väg- och järnvägsdirektör Birgitta Hermansson deltog.

- Det blev väldigt tydligt att den stora utmaningen ligger i den period då fordonen inte är automatiserade fullt ut, och infrastrukturen inte hunnit anpassas. Och så kommer det nog att vara under många år, säger hon.

Birgitta Hermansson menar att det finns en rad viktiga frågor som måste ställas under denna långa övergångsperiod.

- Vilka skyldigheter har fordonet, vilka skyldigheter har föraren, och hur ska de båda interagera med varandra? Den här utvecklingen måste ske med fokus både på människans förutsättningar, och på hennes begränsningar. Och det regelverk som utvecklas måste ta hänsyn till den mänskliga faktorn.

Transportforum 2015 fortsätter under fredagen.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Ny Teknik redaktion

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt