Volkswagen visar hur framtidens billjus ska ”prata”

2018-10-23 06:00  

Från säkerhet, till design och snart – ett språk. Billampor har på kort tid gått från att bara lysa upp mörkret, till att bli något mycket mer. ”Framtidens billjus kommer att användas för att kommunicera”, säger Klaus Bischoff på Volkswagen.

Halogen, xenon, led, oled och laser. När det kommer till billjus så finns det många olika tekniker, och de blir allt viktigare. Tiden då strålkastare enbart lyste upp vägen är på väg bort, och nu förväntas mer av lamporna.

Enligt Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff kommer vi att få se många nya användningsområden för ljus, däribland för att kommunicera med omgivningen.

– Det kommer att vara ett sätt att interagera för föraren och andra trafikanter. Oavsett om den andra trafikanten är en bil, en motorcykel, cykel eller fotgängare så kommer ljus att förbättra säkerheten markant, säger han i ett uttalande.

Läs mer: Volkswagen ska testköra sina bilar med VR

Bischoffs utspel kommer i en kontext där bilar i allt höge grad börjar gå mot självkörande funktioner. För hur ska en fotgängare veta hur bilen beter sig? I dag sker kommunikationen ofta genom ögonkontakt med föraren, men i framtiden måste bilen klara av att förmedla när det är säkert att korsa gatan.

Men hur? Volkswagen skissar på en bil som kan projicera ljus på vägen eller kommunicera med skärmar. Men de sätter fingret på en viktig punkt. I dagsläget finns det ingen standard för hur självkörande bilar ska kommunicera.

Läs mer: Volkswagen och Stanford utvecklar billig bränslecell

I väntan på detta kommer tillverkaren börja implementera en del ljusdesign som kan bidra till en säkrare trafikmiljö. Ett sådant exempel kan vara att bilen projicerar ut ljuspilar om den ska byta fil.

VW är dock inte ensamma om att utforska möjligheterna med ljus. Mercedes visade tidigare i år upp konceptet Digital Headlights, som Ny Teknik har skrivit om.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL