Fordon

USA har fått första sträckan med solväg

Just nu läggs de första delarna av USA:s första solväg. Foto: Colas Group
Just nu läggs de första delarna av USA:s första solväg. Foto: Colas Group
Solpanelen 'Wattway' läggs direkt på den existerande vägbanan, och ska ha samma friktion som vanlig asfalt. Arkivbild. Foto: Colas Group
Solpanelen "Wattway" läggs direkt på den existerande vägbanan, och ska ha samma friktion som vanlig asfalt. Arkivbild. Foto: Colas Group

En sträcka i Georgia har fått solpaneler istället för asfalt. USA byggde landets första solväg med fransk hjälp, trots den tidigare floppen i Normandie.

Publicerad

Peachtree Corners, en förort till Atlanta i Georgia, har nu fått den inledande delen av USA:s första solväg. Enligt den franska vägbyggaren Colas Group kan bolagets solpaneler "Wattway" läggas direkt på den existerande vägbanan, och ska ha samma friktion som vanlig asfalt.

Floppade i Frankrike

Sträckan på strax under tre mil i Georgia förväntas producera 1 300 kWh per år. Elen ska gå till en laddstation med nivå 2 placerad vid det lokala rådhuset, rapporterar Motor Authority.

Colas utvecklade sin solpanel i samarbete med franska National Institute on Solar Energy, men Wattway har inte imponerat på hemmaplan. Frankrike blev först i världen med en sol-motorväg, bestående av de förmodat stryktåliga solpanelerna längs cirka tio mil i Normandie – men projektet har floppat rejält.

Stora skador på vägen

Teststräckan invigdes 2016 och enligt en rapport från Global Construction Review hade delar av vägbanan spruckit av slitage redan efter tre år. Skadorna var så stora att en del av sträckan fick demonteras. Till detta producerade solvägen som bäst bara hälften av utlovade 790 kWh om dagen. Det rapporterar Business Insider.

Kina säger sig dock vara nöjda med sin sol-motorväg, som invigdes 2017 – detta trots att rapporter om stulna solpanaler kan visa sig handla om skador på vägbanan.

Använder transparent betong

Jinan South Ring Expressway består av en slags transparent betong som ligger över solpanelerna, samt ett skyddande bottenskikt. Den totala ytan på 5 975 m2 ska kunna ge 1 GWh om året, och under de första två veckorna levererade systemet 96 MW, enligt NS Energy.

Nederländerna har testat konceptet i en lite mer försiktig skala. 2017 lades solpaneler på 70 meter cykelbana, och 2019 fick de 150 meter solväg. Det första året alstrade cykelbanan 10 000 kWh, trots sina blygsamma dimensioner. Det rapporterar OZY.