Se testpiloternas första åktur på miniflyget

2017-06-02 12:00  
Foto: Kitty Hawk.

Det blev ingen flygande bil – men farkosten har plats för en pilot, och sägs vara mycket enkel att flyga. Se klippet där Kitty Hawk testar sin första modell. Redan i år kan du ta farkosten över sjön till sommarstugan.

Googles grundare Larry Page väckte förvåning när han pumpade in pengar i Kitty Hawk och deras löfte om flygande bilar. Företagets verksamhet har varit höljd i dunkel och många har undrat vad exakt det är de har jobbat på. Nu har alla nyfikna fått svar.

Kitty Hawk Flyer är företagets första produkt, och den kvalar kanske inte in som flygande bil. Farkosten liknar en gigantisk drönare med plats för en – och tanken är snarare att den ska användas för att korsa sjöar av de som vill nå sommarstugan snabbare.

När de första testerna inleddes var Flyer fäst i en lång tamp, men sedan släpptes den loss. Hur är den då att flyga? Se testpiloterna i klippet. 

Till skillnad från transportdrönare är Flyer inte autonom. Den styrs med tummarna, som ett Xbox-spel. Höger tiltar farkosten och vänster reglerar höjd och bäring.

– Vårt system gör det enkelt att flyga, genom att det automatiskt hanterar alla de saker som gör andra flygfarkoster svårkontrollerade. Flygdatorn beräknar konstant lämplig höjd och gaspåslag, och samtidigt kontrolleras konstant varje enskild motor så att stabiliteten hålls. Pilotens intentioner tolkas av datorn och översätts till mjuka rörelser, säger ingenjören Cameron Robertson till Business Insider.

Kitty Hawk räknar med att börja sälja Flyer i slutet av året. Redan nu kan spekulanter ställa sig på väntelistan för 100 dollar, och då få 2 000 dollars rabatt på farkosten.

Företaget har fler prototyper på gång. Skälet till att den första modellen är byggd för att färdas över vatten har sin förklaring. Federal Aviation Administration är mycket nervösa över tanken på ett okontrollerat flygande, och de kan lätt sätta käppar i hjulen för alla alternativa flygfarkoster. Kitty Hawk vill istället samarbeta med FAA för att bana väg för sina mer ambitiösa modeller.

Det gäller att inte vila på hanen om man vill muta in marknaden för flygande bilar. Många företag är på gång med egna versioner. Airbus och Italdesign har redan visat upp sitt koncept ”Pop Up”, en autonom drönare som faktiskt kan klassas som en flygande bil i ordets rätta bemärkelse. Kinesiska Ehang 184 har redan testats i Dubai, och arbetet med företagets autonoma helikopterservice är i full gång. Det är bara några exempel inom teknikområdet.  

Läs mer:

Läs mer: Så funkar Dubais nya taxidrönare

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt