Fordon

Så mycket ska det kosta att åka Volocopters multikopter

Christian Bauer, affärsutvecklingschef Volocopter, talade på Bosch Connected World i Berlin. Foto: Johan Kristensson
Passagerardrönaren Volocopter 2X. Foto: Johan Kristensson

Hyggligt dyrt i början. Men när föraren kan tas bort hoppas Volocopter kunna köra dig från flygplatsen till centrum för samma pris som en premiumtaxi.

Publicerad

Att utnyttja den tredje dimensionen för persontransporter i städer är förstås en lockande tanke. Tekniken finns för att göra det möjligt. En rad företag satsar därför på denna potentiella framtida marknad.

Ett av dem är Volocopter som med sin taximultikopter för två vill förändra hur vi färdas kortare distanser i urbana områden. Den kallas 2X och visades upp på Bosch Connected World i Berlin under förra veckan.

Affärsutvecklinsgchefen Christian Bauer berättade om hur företaget vill nå framgång. Med 27 kilometers räckvidd är det stora städer som står i fokus. En taxiresa från flygplatsen Tegel till Berlin centrum tar i dag 45 minuter. Tåg tar 35–50 minuter. Med Volocopter 2X skulle det ta 10 minuter.

Helikoptern enda konkurrenten

Det enda transportsättet som kan konkurrera rent tidsmässigt är förstås den konventionella helikoptern. Men av säkerhetsskäl (att en och samma motor driver hela farkosten) är de utestängda från många större städer. 2X har 18 rotorer som drivs av separata elmotorer. Ljudnivån ska vara omärkbar i ”urban miljö”, enligt Christian Bauer.

– Kritiker brukar säga att det fortfarande behövs start- och landningsplatser och att vi därmed fortfarande har en ”sista kilometern”-utmaning att lösa. Och det stämmer. Det är därför vi ser vissa rutter som särskilt sannolika: flygplatsen, turistmål och evenemang, sa han.

”Långt under” helikopterpris

Priset då? En helikoptertur från John F Kennedy-flygplatsen till centrala New York kostar ungefär 350 dollar per passagerare, motsvarande 3 400 kronor.

– Vi hamnar långt under det när vi börjar flyga. När farkosten dessutom kan flyga autonomt och vi därmed kan sälja två platser kommer priset att gå ner till vad det kostar att åka premiumtaxi, typ Uber Black, berättade Christian Bauer.

Han nämnde aldrig exakt vad en premiumtaxi kostar. En vanlig taxi kostar 52 dollar plus några mindra avgifter. För att nå upp till premiumklass får man förmodligen lägga på något tiotal dollar ytterligare.

Nästa steg för Velocopter är certifiering. Målet är att starta upp kommersiell verksamhet inom de kommande 2–5 åren.

Vad händer om batteriet tar slut?

Christian Bauer fick frågan från publiken vad som skiljer Volocopter från andra multikopterinitiativ från exempelvis Boeing, Airbus och Lilium.

– Jag ser dem inte som konkurrenter utan vänner. Vi har hemligheter för varandra men i grunden är det olika koncept. Lilium har till exempel vingar och är tänkt för längre sträckor, typ München–Stuttgart. Vi kör däremot de sista tio kilometerna, sa han.

Slutligen fick han också frågan vad som händer om batteriet tar slut under färd.

– Det gör det inte, blev hans korta svar.

Rättad version: Termen drönare användes i en tidigare version om Volocopters luftfarkost. Rätt benämning är multikopter.