Fordon

Så laddat är Sverige

Här är Sveriges alla laddplatser. Klicka på bilden för en större version. Foto: Grafik: Jonas Askergren
Det gäller att köra max 90 kilometer i timmen för att snåla med elen. Tung trafik susar förbi i vänsterfilen.
Elbilsveteranen Johan Sörliden kan köra mellan Stockholm och Göteborg på ett laddstopp i sin Tesla. Foto: Charlotta von Schultz
Scania vill förse tunga fordon med el under färden. Här spanar Håkan Gustavsson in en induktionsplatta. Foto: Charlotta von Schultz
Ett kort laddstopp hos VTI i Lin­köping. Här finns många intressanta elbilsprojekt. Foto: Charlotta von Schultz
Ett fikastopp med en snabbladdning i Jönköping … Foto: Charlotta von Schultz
… där batteriet laddas upp till 90 procent på bara 27 minuter. Foto: Charlotta von Schultz
Skönt med handskar på morgonen. Värmen är nämligen avstängd för att spara på elen.
I parkeringshuset i Borås finns resans enda laddstation som kostar pengar. Foto: Charlotta von Schultz
Äntligen framme! Elbilsturnén går i mål i Göteborg, vid Poseidon på Götaplatsen, ett dygn tidigare än beräknat tack vare en ny snabbladdare i Jönköping. Foto: Charlotta von Schultz

Hur lång tid tar det att köra elbil mellan landets två största städer? Det tog oss nästan två dagar att ta reda på. Resan krävde täta laddstopp. Så vi har också träffat ett Sverige som sjuder av el-optimism.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här