Porsche håller fast vid dieselmotorerna

2017-11-06 09:51  
Foto: Porsche

Ekonomichefen Lutz Meschke hävdar att Porsche kommer klara omställningen till elektrifierade drivlinor utan att sänka sin rörelsemarginal. Han avslöjar att företaget förtsätter satsa på förbränningsmotorer – och diesel.

Volvo har meddelat att de ska sluta producera modeller med enbart förbränningsmotor till 2019. Kina har utannonserat att de inom en obestämd tidsram kommer införa ett förbud mot fordon med motorer som drivs på fossila bränslen – och Kalifornien överväger att göra samma sak.

Detta verkar dock inte skrämma Porsche. Tillverkaren kommer lansera sin första rena elbil under 2019 – men planen är att erbjuda och optimera förbränningsmotorer i ytterligare tio år, parallellt med EV-fordon. Det berättar företagets ekonomichef Lutz Meschke i en intervju med Automotive News.

Han konstaterar att det fortfarande finns ett visst motstånd mot elektrifieringen i vissa delar av världen. Därför måste Porsche fortsätta tillverkningen av rena förbränningsdrivlinor parallellt. Och företaget fruktar uppenbarligen inte ”dieseldöden”.

– Hälften av de fyradörrarsmodeller vi säljer i Europa går på diesel, och vår nya generation av Cayenne är byggd för diesel. Audi är i slutfasen på utvecklingen av sin nya V6:a. Vi har inte för avsikt att göra några överilade beslut. Porsche överväger noggrant alla variabler kring de krav som individuella marknader ställer. Därför ser vi inte ett omedelbart stopp för produktionen av dieselfordon, säger Lutz Meschke till Automotive News.

De flesta biltillverkare verkar vara överens om att utvecklingen av elektrifierade fordon innebär bromsade intäkter – men enligt Lutz Meschke kommer Porsche klara omställningen utan att sänka sin rörelsemarginal på 15 procent. Investeringarna ska vägas upp med besparingar, och ekonomichefen poängterar att hans företag till och med vidhöll en tvåsiffrig marginal även under finanskrisen 2009. Samtidigt är satsningen kännbar.

– I vår femåriga investeringsplan räknar vi med att investeringar som överstiger 30 miljarder kronor enbart på el- och plug in-fordon. Det är en enorm börda för ett företag av vår storlek, säger han till Automotive News.

Meschke hävdar att bilmärket ska sätta standarden för framtidens elektrifiering. Satsningen på ny teknologi innebär en investering, men den har redan gett ökade utgifter utan motsvarande volymer.

– I dagens elektrifierade modeller trycker Porsche in extrautrustning till ett värde av 80 000-100 000 kronor, med den kostnaden kan inte läggas på prislappen. Kunden kommer inte acceptera det – tvärtom, säger Lutz Meschke till Automotive News.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt