Fordon
Nästa Jas-plan skapas i Storbritannien
En hangarversion av Jas 39 Gripen kommer att utvecklas i London. I första hand av brittiska ingenjörer.
Flygplanstillverkaren Saab meddelar nu att man startar ett tekniskt designcenter i London.
Tio ingenjörer, varav de flesta brittiska och ett litet antal svenska, ska jobba med att utveckla olika projekt.
Första uppdraget blir att designa nya ”Sea Gripen” - den planerade hangarversionen av stridsflygplanet Jas 39 Gripen Next Generation (NG) som blev aktuell i samband med att Saab bjöds in att delta i den stora indiska upphandlingen av stridsflygplan.
— De ska ta den så långt att den kan vara färdig att börja byggas, säger Lasse Jansson, på Saabs presstjänst till Ny Teknik.
Ännu finns planet bara på ritbordet.
Men Saab har tagit fram en utvecklingsplan, främst med tanke på att Indien väntas bygga ut sin hangarfartygsflotta och kan få ett behov av mellan 50 och 100 nya fartygsanpassade plan.
Leveranser kan starta från 2018.
Sea Gripen väntas bli 400 kilo tyngre än dagens Jas 39 Gripen NG. Det får bland annat förstärkta landningshjul.
Förstudier har gjorts av ingenjörer i Sverige. Men nu anser bolaget att man behöver det brittiska tekniska kunnandet kring maritima flygoperationer.
— Den kompetensen finns bland annat på BAE (flygplanstillverkaren) men också bland dess underleverantörer, säger Lasse Jansson.
Saab öppnar i höst också ett nytt större samordningskontor i London.
Bolaget har 200 brittiska anställda varav 150 på Saab Seaeye i Fareham, Hampshire, dit tillverkningen av bolagets militära undervattensfarkoster nu flyttas från Motala.
Saab fick för några veckor sedan besked att man inte gått vidare i den indiska upphandlingen av 126 stycken stridsflygplan för cirka 70 miljarder kronor.
I den upphandlingen ingår inte hangarversionen.
Men varken Saab och de övriga som inte gått vidare tror inte att sista ordet är sagt. Särskilt Boeing och Lockheed Martin anser att urvalet inte gått rätt till.