Fordon
Måsvingar på bästa flygaren

Fiskmåsen är en optimal flygare. Det visar studier i vindtunnel. Att övertyga flygindustrin om designen kan ta tid.
Traditionell flygplansdesign är inte optimal när det gäller flygegenskaper. Joachim Huyssen vid North-West universitetet i Sydafrika och Geoffrey Spedding vid University of Southern California har vid försök i vindtunnel kommit fram till att en mer fågellik konstruktion är en effektivare flygare.
Den viktigaste erfarenheten av försöken är att flygkroppen helst ska vara kortare och rundare än vad som gäller för dagens flygkonstruktioner, och avslutas med en kort stjärtfena, likt en fågels. Den korta stjärten minskar luftmotståndet mot kroppen.
Formen på vingarna har också betydelse för hur effektiv flygningen blir, där är fiskmåsvingen en förebild, med en lätt krök mitt på vingen, menar forskarna. Med en sådan vingform kan man kontrollera stabiliteten även med denna vinge.
Huyssen och Spedding ser i sin forskning att flygplan skulle kunna bli avsevärt bränslesnålare med en helt ny typ av formgivning, men inser att det kan ta lång tid innan flygbolag, passagerare och flygplanstillverkare vågar överge den grundform som användes redan av bröderna Wright vid den första flygningen 1903.