Fordon

Hyundai gör som Tesla – utvecklar egna chip

Hyundais nya modell Ioniq 5 ska klara av att ladda 100 km på fem minuter. Foto: Hyundai

Halvledarbristen får sydkoreanska biljätten att ge sig in på ett nytt område. Nu vill Hyundai designa egna chip för att minska beroendet av tredjepartstillverkare.

Publicerad

Den globala bristen på halvledare, bland annat orsakad av coronapandemin och en ökad efterfrågan på elektronikprodukter har ställt till enorma problem för fordonsindustrin

Vill undvika liknande brist

Ett av företagen som drabbats hårt är Hyuandai, som har tvingats hålla ett antal fabriker stängda i perioder. Efter årets två "tuffaste månader" i augusti och september börjar nu saker och ting se bättre ut för tillverkaren, säger Jose Munoz, global operativ chef för Hyundai, i en färsk intervju.

För att minska risken att bolaget hamnar i ett lika svårt läge om en liknande situation skulle uppstå igen har Hyundai nu börjat utveckla egna chip. Det gör att tillverkaren får större kontroll över chipen - samt blir mindre beroende av Intel och andra chiptillverkare.

– Vi vill degsigna egna chip inom Hyundai Motors-gruppen. Det kommer att kräva mycket tid och stora investeringar, men vi har påbörjat arbetet, säger Jose Munoz till Reuters.

Hyundai fåordiga om egna chipen

Hyundais senaste drag innebär att bolaget sällar sig till en växande skara av biltillverkare som satsar på egen chiputveckling. Bland tillverkarna som redan gör det märks Volvo-ägaren Geely samt Tesla, som har tagit hjälp av Samsung för att bygga en egendesignad dator som ska göra bilarna helt självkörande.

I fallet med Hyundai är mycket än så länge ovisst kring vad chipen kommer att ha för prestanda - och när man kan börja serietillverka de nya komponenterna.

Klart är dock att bildelstillverkaren Hyundai Mobis ska spela en nyckelroll i utvecklingen, skriver Reuters.