Fordon

EU-lag hotar svenska etanolbilar

Miljöminister Andreas Carlgren gillar etanolbilar.

Volvos och Saabs satsning på flexifuelbilar kan åka på bakslag. EU vill nämligen inte ta hänsyn till de lägre koldioxidutsläppen när bilarna körs på etanol och då hamnar de stora och törstiga svenska bilarna i strykklass.

Publicerad

EU-parlamentets industriutskott ska i dag ta ställning till EU:s kommande lagstiftning om lägre bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp i nytillverkade bilar.

Problemet är hur lagstiftarna ska se på flexifuelbilarna, bilar som kan köras både på etanol och bensin.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här