EU-lag hotar svenska etanolbilar

2008-09-01 10:12  
Miljöminister Andreas Carlgren gillar etanolbilar.

Volvos och Saabs satsning på flexifuelbilar kan åka på bakslag. EU vill nämligen inte ta hänsyn till de lägre koldioxidutsläppen när bilarna körs på etanol och då hamnar de stora och törstiga svenska bilarna i strykklass.

EU-parlamentets industriutskott ska i dag ta ställning till EU:s kommande lagstiftning om lägre bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp i nytillverkade bilar.

Problemet är hur lagstiftarna ska se på flexifuelbilarna, bilar som kan köras både på etanol och bensin.

Både Volvo och Saab har satsat stort på flexifuelbilar och Sverige ligger längt fram av alla länder inom EU när det gäller ett utbyggt nät av tankstationer för etanolbränsle.

En stor flexifuelbil släpper ut 200 gram fossilt koldioxid per kilometer när den körs på bensin mot bara 40 när den körs på etanolbränslet E85.

Får Volvo och Saab att byta till diesel
Enligt nyhetsbyrån TT lutar det åt att lagstiftningen inte kommer att ta hänsyn till etanoldriften utan bara se till hur mycket koldioxid som släpps ut när bilen körs på bensin.

Det missgynnar både Volvo och Saab som gör stora bilar, men som skulle klara miljökraven om man fick tillgodräkna sig etanoldriften.

- Det här kan leda till att Volvo och Saab tjänar på att ställa om produktionen till dieselmotorer eftersom dessa släpper ut 20 procent mindre fossilt koldioxid, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, till TT.

Kryphål för törstiga bilar
Men på Naturskyddsföreningen anser man att EU tänker rätt.

- Om man gör undantag för flexifuelbilarna kan tillverkarna göra sina tyngre och törstigare bilar till flexifuelbilar och slippa de tuffare miljökraven, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen, till TT.

I dag är mer än var femte ny bil som säljs i Sverige en etanolbil, enligt bilstatistiken för augusti. Bästsäljare är Saab 9-3, följd av Volvo V70, Volvo 50, Saab 9-5 och Ford Focus.

Carlgren gillar etanolbilar
Miljöminister Andreas Carlgren har ända sedan ministermötet i Bryssel i somras argumenterat för att flexifuelbilarna ska få tillgodoräkna sig de lägre utsläppen.

Men han arbetar i motvind eftersom det bara är Sverige som har ett utbyggt distributionsnät av tankstationer för etanolbränslet E85. I övriga länder tvingas flexifuelbilar att köras på bensin i stor utsträckning eftersom de inte kan tanka etanol var som helst.

EU-kommissionen vill att nya bilar från och med 2012 bara ska få släppa ut hälften så mycket fossilt koldioxid som i dag. EU-parlamentets industriutskott vill dock ha en infasningsperiod och skjuta på slutdatum till 2015.

Läs här om den svenska regeringens ståndpunkt i frågan.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt