Deras teknik ska alltid ge dig grönt ljus

2018-11-16 07:56  
Foto: Jaguar

Trött på att sitta och vänta på grönt ljus? Nu har Jaguar och Land-Rover presenterat ny teknik som ska hjälpa förare undvika att stå stilla vid trafikljus. Tekniken testas för nuvarande på modellen Jaguar F-PACE.

Världens första trafikljus installerades för exakt 150 år sedan, utanför parlamentet i London. Sedan dess har förare runt om i världen spenderat miljarder timmar i väntan på grönt ljus. Men nu har Jaguar/Land-Rover utvecklat ny teknik för att hjälpa förare att undvika rött ljus vid trafiksignalerna.

Vehicle-to-Infrastructure (V2X) är teknik som gör bilar uppkopplade mot trafikljus. Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA) informerar föraren den optimala hastigheten när de närmar sig korsningar och trafikljus. Systemen ska tillsammans åstadkomma ett jämnare tempo i trafiken och minska utsläppen från hård inbromsning och acceleration vid korsningar.

– Den här banbrytande tekniken kommer radikalt minska den tid som vi slänger bort vid trafikljus. Den har en potential för att revolutionera körningen genom att skapa säkra, flödande städer som tar bort stressen från pendling. Vår forskning motiveras av möjligheten att göra framtida resor så bekväma och stressfria som möjligt för alla våra kunder, säger Oriol Quintana-Morales, teknisk ingenjör på Jaguar/Land-Rover.

Läs mer: Nu ska fyra biljättar sälja samma modell

Trafikljusförsöken är en del av ett forskningsprojekt, som har finansierats med 20 miljoner pund av den brittiska regeringen. Projektet, kallat UK Autodrive, hjälper till med utvecklingen av självkörande bilar och uppkopplad teknologi. Exempelvis har Jaguar/Land Rover också utvecklat teknik för att skicka realtidsinformation till föraren om tillgängliga parkeringsplatser.

Bolaget har också utvecklat ett varningssystem för utryckningsfordon som uppmärksammar bilister när en brandbil, polisbil eller ambulans närmar sig. Trafikljusen styrs idag automatiskt på ett eller annat sett, det enklaste baseras på ett tidsschema helt oberoende av trafiken. Nästa steg är sensorer som är nedsänkta i vägbanan för att känna av trafiken runt korsningar. Vissa fordon, exempel bussar, kan prata till sig högre prioritet i korsningen via radio.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL