Fordon

De klämmer ut extra energi ur avgaserna

Fredrik Rahm och Pontus Eriksson i ett av motorlabben där man säkerställer att turbocompounden verkligen ger en bränslebesparing. Foto: Anders Hansson
Turbocompounden är en axialturbo där drivgaserna går i axelriktningen. Turbinbladens form är viktig för tryckbalansen i hela systemet. Foto: Anders Hansson
För att få ut någon nettoeffekt ur turbocompounden måste man hantera det hela som ett system. Cylindertrycket, EGR, laddturbo och compound. Fredrik Rahm ritar tryckbalanser. Foto: Anders Hansson

Volvos turboingenjörer i Malmö har lyckats hitta energi där den egentligen inte finns. Man har dammat av turbocompoundtekniken och pressat ut flera procent i bränslebesparing.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här