Fordon De klämmer ut extra energi ur avgaserna Fredrik Rahm och Pontus Eriksson i ett av motorlabben där man säkerställer att turbocompounden verkligen ger en bränslebesparing. Foto: Anders Hansson Turbocompounden är en axialturbo där drivgaserna går i axelriktningen. Turbinbladens form är viktig för tryckbalansen i hela systemet. Foto: Anders Hansson För att få ut någon nettoeffekt ur turbocompounden måste man hantera det hela som ett system. Cylindertrycket, EGR, laddturbo och compound. Fredrik Rahm ritar tryckbalanser. Foto: Anders Hansson Volvos turboingenjörer i Malmö har lyckats hitta energi där den egentligen inte finns. Man har dammat av turbocompoundtekniken och pressat ut flera procent i bränslebesparing. Eddie Pröckl Publicerad 7 jul 2016 kl 08.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon volvo turbo
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Tidigare Google-ingenjören Vishnu Mohandas gillade inte hur Google använde hans och alla andras privata bilder.
ELBILAR Test: ”VW Golf som laddhybrid är ett riktigt gediget bygge” En uppdatering som ska hålla Golf relevant, trots satsningarna på elbilar. Nya laddhybriden får 13 mils räckvidd.