Fordon Därför krockade helikoptrarna Så här gick helikopterolyckan från F17 till enligt Haverikommissionen. Foto: Illustration: Jonas Askergren Hur kunde det hända? Statens haverikommission kan nu ge förklaringen till den svåra helikopterkraschen i småländska Ryd för ett år sedan. Monica Kleja Publicerad 10 sep 2008 kl 01.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Nästan på årsdagen efter olyckanoffentliggör haverikommissionen i dag sin slutrapportkring den tragiska händelsen den 11 september 2007.Information från de "svarta lådorna" visar att piloterna Mikael Hök, 29, Patrik Eriksson, 36, Hampus Angbjär, 30 och Markus Gertzén, 27, flög ovanför de småländska skogarna på cirka 150 meters höjd. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Laserstråle vapen mot drönare – bara det finns tillgång till el Drönare utrustade med sprängämnen har blivit ett hot. Nya system som nu är under utveckling ska kunna slå ut större drönare, missiler och flygplan.
Premium Vätgasmackarna blir utan egen vätgas – kostnaden ett av flera skäl Sätt en elektrolysör vid macken och fixa vätgasen på plats. Så lät strategin för flera aktörer. Men verkligheten satte käppar i hjulen. Ingen av 23 planerade tankstationer blir självförsörjande på vätgas.
Synen på Polestar i Kina: ”Aldrig hört talas om dem” Efter en stormig vår är det upp till bevis för Polestar. I år lanseras två modellnyheter och de ska hjälpa till att vända skutan. Men hur är synen på märket och den livsviktiga modell 4 på den kinesiska marknaden?