Apple-ingenjör stal hemliga filer om självkörande bilar

2022-08-23 10:54  
Åklagaren menar att ingenjören ska ha sparat ner ett 25-sidigt dokument på sin frus dator. Foto: Unsplash

En tidigare Apple-anställd har dömts för att han stal affärshemligheter som rör bolagets bilprojekt. Mannen greps när han skulle flyga till Kina för att börja jobba hos ett elbilsbolag.

Under måndagen erkände sig mannen skyldig till att ha stulit affärshemligheter från Apple. Påföljden för brottet kommer att presenteras den 14 november, och maxstraffet är 10 år i fängelse och 250 000 dollar i böter, rapporterar Bloomberg. 

Åklagaren menar att ingenjören ska ha sparat ner ett 25-sidigt dokument på sin frus dator. Filen ska innehålla känsliga uppgifter från Apples hemlighetsfulla program för att utveckla självkörande bilar, däribland ritningar på ett kretskort. 

Läs mer: Jobs datorprototyp såld för miljoner: ”Apple-minnenas heliga graal”

Greps på flygplatsen

Mannen började jobba som hårdvaruingenjör på Apples fordonsprogram under 2015. Tre år senare, i juli 2018, greps han på flygplatsen i San Jose när han var på väg att ta ett flyg till Kina. Där hade mannen fått jobb hos fordonstillverkaren Xpeng. 

Xpeng säger i ett uttalande till Bloomberg att företaget inte känner till några detaljer om fallet, och inte är inblandade i utredningen.

Läs mer: Apple varnar för säkerhetsbrist

Parallella rättsfall

Samtidigt pågår ett rättsfall mot en annan tidigare Apple-ingenjör som också påstås ha stulit affärshemligheter om självkörande fordon. FBI ska ha hittat tusentals hemliga dokument och ett hundratal fotografier tagna inne i Apples utvecklingsavdelning på mannens dator.  

Denna andre ingenjör ska också ha sökt jobb hos en kinesisk fordonstillverkare i samband med att han stal filerna. Rättegången mot honom ska inledas den 29 augusti, och mannen nekar till brott. 

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt