Kia ger glimt av nya el-suven EV9

2022-08-30 15:50  

En väl tilltagen el-suv som tar Kia in på nya jaktmarker. 2023 lanseras flaggskeppsmodellen EV9 och tillverkaren menar att den kommer höja ribban i segmentet.

Det är länge sedan Kia började med elbilar och när man lanserade EV6 i fjol var det den första modellen av en helt ny generation. Nu kommer nästa bil baserad på den nya grundarkitekturen och den är rejält mycket större.

EV9 ska ha utvecklats på 44 månader, vilket är ett bevis på att det går snabbt att ta fram nya bilar på plattformen. Fram till lanseringen under första kvartalet 2023 ska den nu genomgå de slutgiltiga testerna. Bland annat vill Kia försäkra sig om att elbilen klarar av rejäl terräng samt att vada genom vatten – men även att prestera väl på exempelvis kullersten i städer.

Läs mer: Så mycket kostar de populäraste elbilarna per mil

Modellen, som förevisades av ett koncept med samma namn, visar det nya designspråket Kia framgent ska rulla med. Till skillnad från EV6:ans slankare linjer – är det här mer upprätt och fyrkantigt.

Specifikationer är inget Kia går in på i dagsläget, men konceptet mätte 4,94 cm i längd och var 1,8 meter högt och man beskrev den som en möjlig 7-sitsig bil. Troligtvis ligger produktionsmodellen i samma härad.

Räckvidd – Kia EV9

När det kom till räckvidd hade utställningsbilen en uppgiven WLTP-siffra på 540 kilometer – återigen lär det vara här någonstans seriebilen lär hamna. Det handlar ju trots allt om Kias flaggskepp.

Kia EV9. Foto: Kia

Att EV9 byggs på Hyundaikoncernens E-GMP-plattform innebär att den har 800volts-teknik, snabbladdningskapacitet som ligger runt 250 kW samt möjligheten till så kallad ”vehicle to load”, det senare innebär att man kan driva externa enheter med bilen – och på sikt ska man även kunna slå på teknik som gör att bilen ska kunna strömförse ett hus eller liknande.

Felix Björklund

Mer om: Kia Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt