Elbilar

Karma lanserar ny ”billig” elbil – och en med räckviddsförlängare

Karma GS-6. Foto: Karma
Karma GS-6. Foto: Karma

Samma design – men snudd halva priset. Karma Automotive har avslöjat sin senaste hybridbil GS-6 – och meddelar samtidigt att de har en elbil på gång.

Publicerad

En gång i tiden så stod Tesla och Fisker i klinch, och frågan gällde hur elektrifieringsframtiden skulle se ut. Tesla med sin Model S och Fisker med laddhybriden Karma. Med tanke på Teslas utveckling och börsvärde krävs det nog ingen återberättelse av vem som gick segrande ur striden.

Fisker å sin sida gick i konkurs 2014 och det kinesiska bildelningskonglomeratet Wanxiang tog över resterna. Därefter startade de Karma Automotive och har tillverkat en modell kallad Revero. Nu lanseras dock en ny modell kallad GS-6.

Utseendemässigt har det inte hänt så mycket, men under skalet har det hänt en del.

Tekniken i bilen består av dubbla elmaskiner som i systemet ska ge 544 hästkrafter och 746 Nm. Energin hämtas ur ett batteri på 28 kWh och detta ska räcka till runt 13 mils räckvidd. Men det tar inte slut där. Bilen har även en förbränningsmotor med ombord, dock är det en räckviiddsförlängare á la BMW i3 REX. Denna 1,5-litershistoria körs på optimalt varv och laddar då batteriet under färd. Det hela ska resultera i att man in alles ska klara upp till 58 mil i en utskjutning. När det är dags att åter fylla på batterit så går bilen att likströmsladda i upp till 45 kW.

Det återstår att se om räckviddsförlängare är rätt melodi för att erövra kunder. Karma utlovar också att det senare under året kommer en helt eldriven version, vilket säkerligen många tycker verkar mer intressant. Denna har antingen 85 eller 105 kWh batteri, drift på bakhjulen och som minst ska den klara 50 mil.

Ytterligare en sak som kan övertyga spekulanter av den eldrivna bilen är priset. Där GS-6 med sin laddhybriddrivlina kostar från 83 900 dollar – så är startpriset för batteribilen i USA satt till "bara" 79 000 dollar. Vad det här kommer innebära på den svenska marknaden är ännu oklart.