Här är Volkswagens nya elbil ID Aero

2022-06-28 11:01  

En sedanmodell för att tackla Tesla och Polestar. Med ID Aero höjer VW tempen på sin elbilsutrullning när man satsar på längre räckvidd och bättre laddprestanda.

Först bilar för folket – och sedan för de med lite högre krav. Nu har VW ryckt skynket av modellen ID Aero, en elektrisk sedan med mer räckvidd och lyxigare framtoning.

– Konceptbilen ID Aero ger oss en inblick i nästa medlem av ID-familjen. En bil med en emotionell och samtidigt mycket aerodynamisk design, en räckvidd på mer än 600 kilometer, ett utomordentligt utrymme samt en premiuminteriör, säger Ralf Brandstätter, vd för Volkswagen.

Utseendemässigt handlar det om en långdragen sedan, och med nära fem meter i längd så är det ingen liten bil. Fronten bär det tydliga ID-ansiktet som VW redan introducerat på modeller ID3, ID4, ID5 och ID Buzz. Sidorna och baken är väldigt strömlinjeformade, något som innebär att bilen har väldigt lågt luftmotstånd. 0,23 cd anger VW det till.

Volkswagen ID Aero. Foto: Volkswagen

Tekniskt bygger modellen på VW-koncernens MEB-plattform och även om det ännu inte är tal om produktionsversionen uppger tillverkaren att man kommer peta ner 77 kWh batteri i den. Detta ska då tack vare aerodynamiken ge räckvidd på upp till 620 km.

Höjer laddeffekten i MEB-plattformen

Även om ”folkan” är större – så är Tesla Model 3 och Polestar 2 tydliga konkurrenter om köparnas gunst. Och för att hålla jämn takt med rivalerna har man även sett till att höja laddeffekten i MEB-plattformen. Målet är 200 kW vilket då skulle innebära en markant höjning från dagens 135 kW.

I övrigt nämnde VW inga prestandasiffror. Men sedan tidigare har man utlovat GTX-versioner av alla modeller. Vilket då innebär att ID Aero åtminstone kommer i en tappning med fyrhjulsdrift, 299 hästkrafter samt en accelerationsprestanda i häraden av sex sekunder.

Den modell man visade nu gick tidigare under namnet ID Vizzion och detta koncept visades även som kombi. Om det innebär att vi även får se en produktions-kombi återstår att se.

Seriebilen av ID Aero ska i varje fall börja byggas 2023.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt