Elbilar

Audi tar ett viktigt steg för batteriåtervinning

Audi, elbilsbatterier. Foto: Audi

En process som säkrar upp över 90 procent av all kobolt och nickel i elbilsbatterier. Nu har Umicore och Audi tagit ett viktigt steg på väg mot cirkulär ekonomi för litiumjonbatterier.

Publicerad

I takt med en ökande elbilsförsäljning ökar även kraven på biltillverkarna när det kommer till återvinning. Producentansvaret vilar tungt när det kommer just till återvinning av de stora litiumjonbatterierna. Nu presenterar Audi och Umicore en lösning där de säger att de uppnår en hållbar hantering.

Vad som i dagsläget är ett pilotprojekt använder batterier från utvecklingsmodeller av Audi E-tron. Här har man lyckats få till att mer än 90 procent av allt kobolt och nickel i batteriet kan återvinnas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här