Allt vi vet om Volvo Cars ersättare till XC90

2021-12-02 10:39  

Arvtagare till XC90, men med ett helt nytt namn. 2022 gör Volvos nya modell entré, men vad är det för bil? Här samlar vi all information om kommande elbilen.

När Volvo lanserade XC90 i början av millenniet klev man in i en ny värld. Men sedan dess har suvar och crossovers blivit en allt större del av portföljen och i dag är det just den här kategorin man säljer mest av.

Nuvarande generation kom 2014 och var den första riktiga egna produkten efter det att man skiljts från Ford. 2022 kommer ersättaren och av allt att döma blir det en stor förändring mot tidigare.

Tekniken i kommande elbilen

Sedan länge har Volvo pratat om att den nya generationen av de större bilarna ska byggas på SPA2-plattformen. Denna kommer att vara en så kallad flexibel arkitektur – på vilken både rent elektriska, men även förbränningsdrivlinor kan husera.

Dock är det ännu inte helt klart om de med fossildrift kommer att vara laddhybrider eller bara så kallade elhybrider. Företagets utvecklingschef Henrik Green har tidigare sagt att man ska satsa på högvoltshybrider med 400 volt, men att laddhybrider kanske inte är för Volvo.

– Jag tror att majoriteten av våra kunder som kan och vill ladda kommer att gå över till helelektriska bilar. De som istället kommer att köpa våra högvoltshybrider är de som inte kan ladda.

Läs mer: Produktchefen om nya Volvo C40: ”Design och high tech”

En viktig fråga kring nästa generations elektrifierade fordon är motorerna. Dagens modeller har tredjepartskomponenter från Siemens Valeo – men nu blir det ändring på det. Volvo kommer att bygga sina egna elmotorer i fabriken i Skövde.

Men även om man tar in produktionen och utvecklingen – kommer det i varje fall initialt handla om att man tar fram en motor. Och denna ska, enligt Henrik Green, framförallt vara till för ”vanliga” bilar.

En annan ny teknik som kommer med plattformen SPA2 är så kallad lidar (laser radar). Volvo har köpt in sig i det amerikanska sensorbolaget Luminar och det ger nya förmågor. Tillverkaren har sagt att man med den nya generationens bilar kommer introduceras Highway Pilot – ett system som ska göra att man som förare kan släppa ratten på motorvägen.

Volvo vill ju inte prata om SAE-skalan för autonoma system – utan beskriver det som ”oövervakad körning”. Målet tillverkaren har är att var tredje bil man säljer ska ha systemet redan 2025.

Vad ska ersättaren till Volvo XC90 heta?

Det är ett tag sedan som Volvo började prata i termer av att ”XC90-ersättare” istället för att diskutera det som en ny generation av XC90. Men vad ska bilen heta? Håkan Samuelsson, vd för Volvo har dels sagt att namnet börjar på en vokal – samt att:

– Det är ett namn som du skulle ge ditt nyfödda barn.

För en tid sedan framkom det att Volvo Cars ansökt om varumärkesskydd för namnet Embla hos den europeiska immaterialrättsmyndigheten. Att tillverkaren använder sig av nordisk mytologi är inget nytt. Återstår dock att se om Embla blir namnet på modellen.

Design – hur ska XC90-ersättaren se ut?

Det har länge spekulerats i hur den kommande XC90-ersättaren ska se ut. När Volvo presenterade sitt ”Concept Recharge” så pratade man om att det är ett ”manifest för nästa generations helelektriska Volvobilar”.

Nu är det långt ifrån säkert att konceptet visar hur de första seriebilarna blir. Dock kan man dra vissa slutsatser:

Det första är att eftersom 2022-bilen byggs på så kallad flexibel arkitektur där både el- och förbränningsmotorer ska finnas med – så måste designen tillåta det.

Läs mer: Lista: 30 laddhybrider med längst räckvidd (och högst bonus)

Det innebär att man inte kan vara lika radikal i sina kurvor och former som modeller där man inte behöver ta hänsyn till en bensin/dieselmotor.

Men oavsett så kommer vi förmodligen få se en bil med kortare överhäng fram och bak samt att den nya bolen bygger på det formspråk som introducerats med Concept Recharge. Nyckelordet ska vara ”mindre, men bättre” och syftar till antalet detaljer inte storlek.

Konceptet har även en mer kombi-framtoning – vilket mycket väl kan innebära att vi får se en bil som kanske inte är lika lätt att kategorisera som en suv.

XC90-ersättaren delar ju grund med den kommande Polestar 3. Och även om man inte ska ta gift på att informationen stämmer – så släppte Polestar-chefen Thomas Ingenlath en liten detalj vid en intervju.

– Jag har inget mot tre rader som sådant, men sekunden vi skulle sätta in en – hade ni i media börjat fråga vad skillnaden var mot en XC90, sade han i en diskussion kring designen på Polestar 3.

I takt med att mer information blir tillgänglig kommer artikeln uppdateras.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt