Finns det bilar som inte rostar?

2011-12-06 23:00 Kaianders Sempler  

Kan kanske plast ersätta stål?

Fråga:

Sannolikt får vi glömma tanken att någonsin få en korrosionsbeständig bil. Jag tror för närvarande inte att plasten i större omfattning kan komma att ersätta stålet i våra bilar. Finns det andra lösningar på problemet att våra bilar efter hand rostar sönder och förintas?

Börje Gustavsson

Svar:

Bilar som de ser ut i dag tillverkas med oerhört föråldrad, om än lika förfinad, teknik. I dag finns ingen anledning att alls bygga bilar av stål, och det finns ännu mindre anledning att tillåta dessa våra kanske allra viktigaste produkter att väga så enormt mycket som de gör. Det är katastrofalt slöseri! Om vi ­accepterar att nästan all persontrafik i dag går inom städer, i låga hastigheter, med en eller två passagerare i bilen, tvingas vi konstatera att bilen, ur rationalitetssynvinkel, är uppåt väggarna. En hel radda exempel, bland annat den fordonsplattform Vehiconomic utvecklat, visar att det är inte bara ganska enkelt, utan dessutom väldigt rationellt att bygga ”bilar” av helt rostfria material.

Håkan G Lutz

Svar:

Visst är det tråkigt med all rost på våra bilar, men vill vi verkligen betala särskilt mycket extra för en korrosionsfri bil? Vid närmare eftertanke tror jag att de flesta faktiskt svarar nej på frågan. Det viktigaste är nog trots allt att bilens alla delar håller någorlunda lika länge. Vad är vitsen med en 20 år gammal rostfri bil med utsliten drivlina, uppsliten klädsel, kass lack, slitna hjulupphängningar etcetera? Den har usel bränsleekonomi, dålig säkerhet och dålig komfort jämfört med en ny bil och det är fullständigt meningslöst att försöka göra den nyare än vad den är. Bättre att den kan återvinnas på ett effektivt sätt när den tiden är kommen. Plast är för övrigt ingen universell lösning, för plast åldras också.

Lägg inte för stora pengar på att hålla din gamla trotjänare vid liv alltför länge.  Använd pengarna som en grundplåt (!) i en ny bil i stället.

Jimmy Persson

Varför är det så mycket störningar på P1? undrade Åke Ottoson i förra numret. Här kommer en kommentar:

Jag har märkt precis samma sak som Åke Ottoson. För något år sen blev det nästan omöjligt att få in P1 rent och klart i min bilradio. P2, P3 och P4 går alldeles utmärkt, medan P1 har en mängd störningar. Jag har ringt Teracom, men de förnekar att det skulle vara något problem med P1.Vad är det då för fel?

Sten Remdahl

Kan någon reda ut detta mysterium?

Veckans nya frågor:

Fråga:

Varje år när jag tar fram vår elektriska adventsljusstake så har några lampor gått sönder. När jag ställde ner den i källaren efter helgerna i början av året fungerade den fint. Nu var tre av sju lampor trasiga. Varför går lamporna sönder när de bara står utan att användas? Åldras glödlampor utan att de lyser? Jag har hanterat ljusstaken försiktigt, så det kan knappast vara skakningar som är orsaken.

Björn Lundell, Göteborg

Fråga:

När jag nyligen rensade min pappas gamla garage hittade jag en konstig pryl.  Ingen jag hittills har frågat har vetat vad det är för något. Det handlar om en ogängad stång med 12 stycken muttrar. Varje sida på varje mutter har ett tal, och i vissa fall också ett antal prickar, ingraverade. De sex översta muttrarna är identiska, och de sex unders­ta muttrarna är också identiska. På de sex översta muttrarna står det på respektive sida:

0 (inga prickar)

1 (två prickar)

2 (två prickar)

1 (inga prickar)

2 (inga prickar)

1 (fyra prickar)

På de sex undre muttrarna står det på respektive sida:

0 (inga prickar)

1 (två prickar)

2 (inga prickar)

1 (inga prickar)

2 (inga prickar)

1 (inga prickar)

Vad är detta, och vad i all världen ska det användas till?

  Sara Hedfors

Skicka in era svar och nya intrikata teknikfrågor till teknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt