Sony-avhopparna satsar med klassisk smartklocka

2016-03-16 11:56 Jonas Ryberg  

Med en smart klocka vill nystartade bolaget gjuta nytt mod i en trängd klockbransch. Till hjälp har de 94 miljoner kronor från en kinesisk underleverantör.

Med appar, trådlös uppkoppling och medioker batteritid påminner smarta klockor ofta mer om mobiltelefoner än om just klockor. Nystartade Malmöbolaget Anima vill ändra på det och skapa en kollektion av smarta klockor som känns mer som ditt gamla dumma armbandsur.

– Vi ska inte ta bort klockans attribut. Det betyder att våra produkter ska vara jävligt snygga, säger Sarandis Kalogeropulos.

Han är kommersiell chef på Anima som startades i september av honom, Fredrik Rosén, Pål Borge och Thomas Sandelius. Alla fyra hade höga positioner inom den del av Sony som utvecklar mobiltelefontillbehör och just smarta klockor. Grundarna har varit med och utvecklat mobiltelefoner i Lund sedan de första gsm-telefonerna togs fram och jobbat med klassiker som Ericsson T28, T68 och T610.

Läs mer: Förre Sony-chefen: Är besviken på Apple Watch

– Om man tar all den kompetensen kan man skapa mirakel, säger Sarandis Kalogeropulos.

Men det var svårt att klara inom Sony eftersom utvecklarna måste ta hänsyn till företagets produktplan

När de för lite drygt ett år sedan förstod att en ny omgång stora neddragningar var på gång bland Sonys utvecklare i Lund bestämde de sig för att starta eget. Målet är att utveckla de smarta klockor och annan kroppsnära elektronik som är så snygg att kunderna vill fortsätta att använda dem även när själva tekniken är utdaterad.

Grundarna har använt sina kontakter med Sonys underleverantörer för att snabbstarta sin nya verksamhet. I höstas investerade kinesiska Goertek 94 miljoner kronor i företaget.

– Goertek var de första som vi kontaktade och de var väldigt intresserade, säger Animas vd Fredrik Rosén om investerarna.

För att få produkten färdig snabbt har Anima expanderat fort. Företaget sysselsätter redan över 60 personer i lokalerna i Västra Hamnen i Malmö. Hälften är konsulter och hälften är anställda av företaget.

Pengarna ska enligt Fredrik Rosén räcka tills dess att företagets första produkter når marknaden i slutet av året.

Tack vare att Sony dragit ner kraftigt i Lund har det varit enkelt att hitta utvecklare för bolaget. De fyra cheferna har mer eller mindre kunnat handplocka de bästa utvecklarna från den tidigare arbetsplatsen. Det betyder att de har ett erfaret team av utvecklare på plats.

– Det är en fördel när man startar ett nytt företag. Vi kunde lyfta in en hel del personer direkt från uppsägningslistan, säger Thomas Sandelius som i dag är ansvarig för Animas produktportfölj.

Goertek har tidigare bland annat varit underleverantör till Sony för Bluetoothheadset, och företaget har tidigare visat upp en egen smart klocka. Tanken är också att företaget ska stå för tillverkningen av Animas klockor, vilket kan bli en utmaning eftersom klockor för klockbranschen ställer andra krav än att tillverka konsumentelektronik.

– Klockindustrin kommer att ställa betydligt större krav på renrum och finmekanik. Kraven som ställs på en klocka rent kosmetiskt är väldigt höga. Det får inte synas någon repa eller någon defekt, säger Pål Borge som har ansvar för produktionsfrågor hos Anima.

Intåget i klockbranschen ställer också krav på distributionen. Anima vill inte att företagets produkt ska uppfattas som att den kommer från en elektroniktillverkare. Den kommer därför att säljas i traditionella klockbutiker.

– En klockaffär är inte bara en affär där du köper en klocka. Du går in för att få en upplevelse och du vill inte köpa en klocka där det står en massa mikrovågsugnar och diskmaskiner intill. Den känslan vill vi komma bort från, säger Sarandis Kalogeropulos.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Klocka först ut

Anima-grundarna är fortfarande hemlighetsfulla kring hur företagets första klocka kommer att se ut eller vilka funktioner den ska ha. Klart är att klockan redan från början kommer att finnas i en dam och en herrvariant för att sedan följas av en kollektion av klockor och smarta smycken med olika utseenden anpassat för olika målgrupper.

Företagets klockor ska fungera tillsammans med både Ios och Android. Den största utmaningen för företaget har varit att ta fram en klocka som är snygg samtidigt som den har en batteritid som påminner om den i en traditionell klocka. Får att nå dit har Anima valt att skala av funktioner som vi vant oss vid i smarta klockor.

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt