”Med dockning i farten kan fler åka snabbtåg”

2016-03-07 07:41  
Smörjmedel på rälen minskar störande oljud markant, visar studie. Foto: Alamy

LÄSARBREV. Låt passagerare gå av och på höghastighetståget genom att docka en motorvagn i farten. Då blir antalet resande större och lönsamheten förbättras, föreslår Sven Druid.

Jag skulle vilja få igång en diskussion om hur man kan lösa snabbtågens största problem. Nämligen att betjäna kunder längs spåret och inte bara de som vill åka från start till slutpunkt.

Med dagens idéer för snabbtåg så kan de inte släppa av och på passagerare längs vägen för då blir restiden mellan start och slutpunkt lång och idén med snabbtåg fallerar. Stannar inte tåget för att släppa av och på passagerare så har orterna längs banan ingen glädje av snabbtåget.

Lösningen på dilemmat är att låta passagerare gå av och på utan att tåget stannar.

Det skulle kunna gå till så här:

Man har en motorvagn som påstigande passagerare kliver på, när snabbtåget närmar sig stationen sänks farten (vilket troligen behövs även av andra orsaker när en station passeras). Motorvagnen drar upp farten på ett sidospår och växlar in på huvudspåret när snabbtåget passerat, kör ifatt och dockar med huvudtåget. Efter dockning går passagerarna och tar sina platser i huvudtåget.

Avstigande passagerare går till motorvagnen innan tåget kommer fram till den station där de ska gå av. Motorvagnen, med avstigande passagerare, kopplas loss och kör in på stationen. Motorvagnen görs redo att ta emot påstigande passagerare till nästa tåg.

Ekonomin för snabbtåg skulle förbättras radikalt genom att så många fler skulle kunna färdas med tågen.

Vad jag känner till finns ingen utvecklad teknik för att docka tåg men det borde vara relativt enkelt att lösa den problematiken.

mvh

Sven Druid

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt