Opinion

”Magnettåg - snabbast på spåret”

Magnetsvävaren Shanghai Transrapid går mellan flygplatsen och City. Foto: Lars Anders Karlberg
431 kilometer i timmen - sedan måste Shanghai Transrapid släppa på gasen. Foto: Lars Anders Karlberg

LÄSARBREV. Magnettåget är bättre på i princip allt som diskuteras i samband med nya snabba tågbanor. Det har: lägre totalkostnad, högre tillförlitlighet, kortare restider, fler stationstopp, mindre buller, skriver företrädare för Magnettåg i Skandinavien.

Ingen har väl missat satsningen på höghastighetsjärnvägar i Sverige? Under lång tid har olika utredningar gjorts kring förutsättningarna.

Under tiden har mycket hänt med konkurrerande teknik. Magnettåg erbjuder i dag bättre lösningar på i princip alla problem som nu flyter upp: lägre totalkostnad, högre tillförlitlighet, kortare restider, fler stationstopp, mindre buller, listan kan göras lång.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här