Läsarna: Elbilen är strykful men löjligt billig

2011-03-07 09:23 Katarina Ellemark  

LÄSARKOMMENTARER. Liten, snål och billig eller vrålful, oanvändbar och snordyr. Läsarnas åsikter om Renaults lilla elbil Twizy går isär. Ett är säkert: Att köpa en bil utan batteri (det får man hyra för 400 kronor i månaden) som kör 100 km på en laddning – är ingen självklar hit.

”Inga batterier. Låter som att köpa ficklampa”, kommenterar Peter.

Men signaturen Drygis låter sig inte störas av upplägget: ”Batterihyra till trots blir den löjligt billig att köra jämfört med vanliga bilar. Värdeminskning på en vanlig bil lär överstiga totala milkostnaden för den där saken. Värde minskning på Twizyn lär bli högst måttlig eftersom man kan köpa bra beg bilbatterier för några få hundralappar som ger flera mils räckvidd och lär hålla halvår med god skötsel.”

Jonas är också inne på att Twizyn är en god affär: ”Eftersom snittbilen bara kör några få mil till jobbet så är denna bil ett fantastiskt komplement. Att låta bensinslukaren stå emellanåt när man skall till jobb eller handla. För bara 120 000-150 000 kr kan man få både en bil och ett vertikalt vindkraftverk att sätta på taket.”

Så här i slutet av en smällkall vinter dröjer det inte länge förrän läsarna börjar fundera på hur elbilen står pall kyla. Nizze skriver: ”Den kommer inte att fungera på vintern. Värmen i en vanlig bil är gratis. Man ta reda på värmen från ottomotorns mycket dålig verkningsgrad. Men en elmotor har mycket hög verkningsgrad, och det blir ingen värme över till defroster och komfort."

Hunt Sander fortsätter: Bilen fungerar nog utmärkt utan kupevärme, det blir bara lite kallt för den som kör. Men uppvärmningproblemet hos elbilar borde ganska enkelt kunna lösas med dubbelglas och lite isolering."

Patrik går i försvarsställning och svarar krikerna ”Rimligtvis borde du parkera bilen vid en laddstople/motorvärmaruttag, och då kan du ju få bilen värmd den vägen innan du åker iväg. Sen är det ju bara en fråga om underhållsvärme... Och att inte vara allt för långsam i affären. ;)”.

”Men vid -20C blir det problem, troligen behöver man en värme-backup med flytande bränsle. Ett vanligt "sprit-kök" eller mer korrekt i detta fallet, sprit-värmare borde rimligen duga om bilen skall stå parkerad länge utan tillgång till underhållsladdning”, skriver Harald Wallin.

Ett annat spår i kommentarerna handlar om elbilens yttre. Signaturen Civilingenjörsstuderande går ut hårt:”Att göra en bil så perfekt stryk-ful är ett säkert sätt att befästa status qou: Du SKALL betala 250.000 för en bil! (Annars havererar bilindustrin!:-)”.

Medan Johan går igång på formen: ”Hur det än är med teknikinnehållet - den här bilen är bara så cool! Äntligen lite nytänk designmässigt!!! Jag gillar!!!”

Anders reagerar på den avskalade modellen: ”På Renaults webplats så framgår det att dörrar är EXTRAUTRUSTNING.”

Och när läsaren Rolle börjar räkna vållar han stor uppståndelse i kommentarsfältet. Han sågar Twizys koncept och jämför energieffektivtet: ”Människan har en verkningsgrad mat till arbete på ca: 25 %. Dessutom krävs det fem ggr mer energi i form av olja för att framställa varje energienhet mat. Så mycket energi att världens befolkning skulle kunna förlita sig på vanliga cykler för sina transporter finns helt enkelt inte."

Och svaren låter inte vänta på sig. Signaturen Sv skriver: Du sysslar med VM i snedberäkning. Inte bara tar du med well to wheel beräkningen i cykelfallet, du tar även med vad som händer före well, i el fallet tar du bara med slutförbrukningen."

”Koppla en ponny framför så spar du 4800 - hästfodret. Dessutom får du mer glädje av hästen , du kan ju rida i skogen när du kommer fram till sommarstugan!”, svarar signaturen Hästvän och debatten tar en ny vändning."

Läs alla kommentarer och säg ditt i debatten här.

Katarina Ellemark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt