Världens första elvägar för tung trafik finns i Sverige

2017-02-08 13:08  

GRAFIK. Så funkar Sveriges två elvägar.

I Sverige pågår två stora försök med elväg för lastbilar på allmän väg.Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten har valt ut två projekt. De är förkommersiella, och syftet är att skaffa kunskap inför fortsatt utveckling.

Myndigheterna bidrar med 123 miljoner kronor, övrig finansiering står parterna för. Försöken ska avslutas 2018.

Elväg E16

När den invigdes i somras var det världens första elväg för tunga transporter på allmän väg. Två kilometer väg på E16 i Sandviken, Gävleborg, mellan trafikplatserna Hillsta och Sandviken västra. Startade juni 2016, ska pågå i två år. Luftburna elledningar bärs upp av stolpar med 60 meters mellanrum i ena riktningen. Lastbilen laddas via en avtagare på taket, som fälls upp när fordonet närmar sig elvägen.

E-Road Arlanda

Två kilometer längs väg 893 mellan Rosersberg och Arlanda ska få en elskena i vägbanan. Startar sommar/tidig höst 2017. Via en kontaktarm laddas lastbilen under färd. Elskenan är uppdelad i sektioner på 50 meter, som slås på när ett fordon med kontaktarm kommer. Elförsörjningen ligger parallellt med vägen, med nedgrävda låg- och högspänningskablar.

Jonas Askergren

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS