Volvos framtida självkörande bil

2013-12-02 13:53 Charlotta von Schultz  

Volvos ska testa självkörande bilar i trafiken med 100 privatpersoner som testpiloter. År 2017 släpps de ut på utvalda vägar runt Göteborg.

De självkörande bilarna ska kunna ta över gas, broms och styrning och hantera alla tänkbara trafiksituationer på egen hand. Men föraren ska när som helst kunna ta tillbaka kontrollen. Testerna ska göras på cirka 50 km utvalda vägar i och omkring Göteborg. Det ska vara flerfiliga vägar där det i rusning kan vara tät trafik och köer. Men de utvalda vägarna ska inte ha mötande trafik och risken för att det dyker upp fotgängare eller älgar är låg. Maxhastigheten är 70 km i timmen.

I pilotprojektet ingår 100 stycken specialutrustade Volvobilar, och istället för Volvoingenjörer ska 100 vanliga privatpersoner sitta vid ratten. Testerna ska pågå mellan år 2017 och 2020.

- Det behövs en demo i verkligheten med vanliga människor för att se hur de agerar i riktiga trafiksituationer, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon kom till Volvos showrum i Stockholm på måndagen i en självkörande bil med Volvo personvagnars vd Håkan Samuelsson vid sin sida.

- Vi på Volvo vill vara ledande globalt inom självkörande bilar, sa han på presskonferensen någon kvart senare när projektet presenterades.

Projektet heter Drive Me och har en budget på en halv miljard kronor, varav Volvo står för hälften och resten ska komma från forskningsfinansiering. I samarbetet deltar Trafikverket, Transportstyrelsen, Göteborgs stad och Lindholmen science park.

Volvo har tidigare utvecklat teknik för enklare självkörande funktioner, som automatisk bromsning, automatisk filhållning och adaptiva farthållare med styrassistans som följer fordonet framför. I det nya projektet ska fordonen utrustas med ännu flera kamerasystem och sensorer som bevakar omgivningen i alla riktningar. Bilen ska även kopplas upp mot en trafikledningscentral.

Företaget ser många fördelar med att låta fordonet ta över kontrollen.

- Bilföraren kan ägna sig åt något annat än bilköring. Sms, facebook eller en god bok till exempel.

- Säkerheten ökar. Den mänskliga faktorn står idag för mer än 90 procent av alla olyckor.

- Bränsleförbrukningen minskar och restiderna förkortas när trafik flödet blir jämnare.

En stor utmaning för självkörande fordon är lagstiftningen. Vem har exempelvis ansvaret om en olycka trots allt inträffar – föraren eller Volvo? Transportstyrelsens roll i projektet är att se hur dagens regelverk kan behöva anpassas.

Erik Coelingh, som är teknisk specialist på Volvo personvagnar, berättar att det finns flera teknikutmaningar också. Sensorsystemet måste vara väldigt robust. Användargränssnittet måste vara mycket tydligt - föraren får exempelvis aldrig tveka om det är bilen eller föraren själv som kör. Testningen är också en stor utmaning.

- Hur många gånger ska man testa en viss situation för att vara helt säker på att tekniken fungerar? Vi kommer att behöva alternativa testmetoder, och vi kommer att testa kritiska situationer väldigt intensivt på provbana, säger Erik Coelingh.

Självkörande fordon är en stark trend i fordonsindustri. På nyteknik.se finns flera artiklar om satsningar hos exempelvis Scania, Toyota, Nissan och Google.

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt