Vera och Spiros snålaste svenskar

2011-05-30 11:34 Lars Anders Karlberg  

Det gick ganska bra för de svenska snålbilarna på Lausitzbanan i Tyskland i helgen. Ingen bröt. Alla fem kom med i resultatlistan. Bäst blev Chalmers Vera och KTH:s Spiros.

Studenttävlingarna Shell Eco Marathon körs sedan några år tillbaka på den tyska racerbanan Lausitz.

Tävlingen går ut att köra så lång som möjligt på motsvarande 1liter bensin. De flesta bilar har förbränningsmotorer som drivs med bensin eller etanol.

Men bilar med bränsleceller och elmotorer blir allt fler. Då mäts resultatet i kilometer per kilowattimme, vilket kan omvandlas till kilometer per liter för en jämförelse med de övriga.

Man kör sex varv och mäter sedan hur långt man hade kommit om man kört till soppan var slut.

Det finns två klasser – prototypklassen,  där allting går ut på att rulla så långt som möjligt, och stadsbilsklassen, där det finns en rad restriktioner som gör att bilarna i den klassen aldrig kommer lika långt som i prototypklassen.

Allra längst har det franska universitetet Polytec Nantes kommit med det till synes oslagbara  världsrekordet på 4 896 kilometer på 1 liter bensin. Det motsvarar en resa mellan Ystad och Haparanda två gånger om.

Sverigerekordet har Chalmersbilen Vera som för två år sedan rulla 1 243 kilometer på 1 liter bensin.

I år blev det varken nya världsrekord eller Sverigerekord.

Etta i prototypklassen blev franska La Joliveri som rullade 3 688 kilometer.

Finlänska Tammerfors universitet kom trea med sin Remmi 7 på 2 694 kilometer.

Chalmers-Vera var bästa svenska prototypbilen och kom med sina 1 086 kilometer på 16:e plats.

Luleå tekniska universitet med sin strömlinjeformade Skilzi kom på 34:e plats med 674 kilometer och KTH:s nya genomskinliga PET-plastbil Sleipner kom på 43:e plats med 558 kilometer.

I Urban Conceptklassen blev KTH-bilen Spiros bästa svensk. Spiros som tävlar i klassen för vätgasdrivna elbilar misslyckades totalt förra året men fick en gruvlig revanch i år.

Spiros rullade 60 km på 1 kWh el, vilket motsvarar 530 kilometer per liter bensin.

Spiros slog därmed med råge Chalmerslagets Smarter som tävlade i  förbränningsmotorklassen och kom 197 kilometer på en liter.

- Det som jag tycker var störst, var att våra teknologer har byggt hela bränslecellsystemet och styrning själva. Alla andra som körde bränslecell hade köpt färdiga moduler som de stoppat i bilen, mejlar KTH-läraren Mikael Hellgren från Tyskland.

Båden Spiros och Smarter hamnade i mitten i resultatlistan för sina respektive drivlinor i Urban Conceptklassen. Spiros kom femma av tio tävlanden och Smarter sjua av femton.

Luleå tävlade inte i stadsbilsklassen i år, men har haft stora framgångar tidigare med bilarna Baldos I och Baldos II.

Se alla resultatlistorna här.

Se "inför-artikeln" om svenskarna i Lausitz med bildspel här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt