Tröst för Hägglund när försvaret rustar

2012-01-17 15:42 Lars Anders Karlberg  
Hägglunds bandvagnar.

Hägglunds i Örnsköldsvik ska bygga 48 bandvagnar för 700 miljoner kronor åt det svenska försvaret. Det är en skön tröst efter att ha förlorat en miljardbeställning från försvaret hösten 2010.

De första bandvagnarna ska levereras redan nu i höst för att under våren 2013 sättas skeppas till Afghanistan för att bistå den svenska Isaf-styrkan där.

Det sker samtidigt som försvarets nya Black Hawk-helikoptrar är klara att börja flyga som ambulanshelikoptrar i Afghanistan. Försvaret fick i dag de första av totalt 15 beställda helikoptrar.

BAE System Hägglunds har två militära huvudprodukter  - bandvagn  och stridsfordon, i första hand produkten Bandvagn 206 och Stridsfordon 90.

Samtidigt har Hägglunds tillsammans med Försvarets Materielverk FMV arbetat med ett hjuldrivet terrängfordon, SEP-Alligator. Men det blev en flopp när Hägglunds hösten 2010 förlorade en miljardorder till den finska konkurrenten Patria. Det fick till följd att SEP- Alligator las ned som produkt och långt över hundra anställda blev uppsagda.

Nu blir det svenska försvarets beställning av en ny bandvagnstyp, modell BvS 10 MkIIB, en skön tröst i bedrövelsen. FVM beställer i ett första skede 48 vagnar för 700 miljoner kronor med option på ytterligare 127 vagnar i fyra olika avslut.

Om FMV löper hela linan ut handlar det om beställningar värda totalt 1,8 miljarder kronor.

De nya bandvagnarna ska klara olika uppgifter.

  1. Trupptransportvagnar med plats för sex fullt utrustade soldater plus tre i besättningen, 19 st
  2. Ambulansvagnar med plats för upp till två bårar, två i besättningen samt två sjukvårdare, 10 st
  3. Logistikvagnar med plats för 10-fotscontainer eller flak, 17 st. Denna variant kan också användas för att bära artillerilokaliseringsradarn Arthur eller radiolänk. Besättningen består av tre personer
  4. Ledningsvagnar med plats för fyra stabspersoner, ledningssystem samt tre personer i besättningen

Bandvagn BvS 10 MkIIB

Bandvagn med två sammankopplade bandförsedda vagnar med mindjestyrning. Bandvagnen har extremt god framkomlighet i terräng. Klarar 45 graders stigning på hårt underlag och 17 grader i djup snö. Maxhastighet på väg är 65 km/h och i vatten 5 km/h.

1. Drivning på alla fyra banden.

2. Sexcylindrig dieselmotor på 275 hästkrafter.

3. Sexväxlad automisk växellåda.

4. Läng 8,3 meter, bredd 2,2 meter, höjd 2,3 meter.

5. Totalvikt med last upp till 15 ton.

6. Besättning 2-3 personer.

7. Splitter och minskyddad.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt