Nästa Gripen kan flyga obemannat

2012-08-15 05:00 Monica Kleja  
Bildmontage av Gripen E/F. ÖB Sverker Göranson har utrett olika alternativ för hur det svenska stridsflygsystemet ska se ut i framtiden. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Jas 39 Gripen kan i framtiden komma att flyga utan pilot. I samband med planerna på att uppgradera stridsflygsystemet har försvaret studerat möjligheterna att ta fram en obemannad Super-Jas.

Överbefälhavaren Sverker Göranson har utrett olika alternativ för hur det svenska stridsflygsystemet ska se ut i framtiden. En rekommendation lämnades till regeringen den 29 feb­ruari.

På en presskonferens den 1 mars presenterade chefen för försvarets ledningsstab Jan Salestrand sex av framtidsalternativen för försvaret. De innebär olika slags moderniseringar och även köp av ett utländskt plan.

Utöver dessa har en arbetsgrupp inom försvaret också studerat ett hittills okänt systemalternativ, kallat C3. Ny Teknik kan i dag avslöja att C3 består av både bemannade och obemannade nästa generations Jas 39 Gripen – Super-Jas.

C3-alternativet beskrivs i ÖB:s hemligstämplade budgetunderlag om Super-Jas, som Ny Teknik tagit del av sedan regeringen i somras beslutade att lätta på sekretessen i vissa delar.

Av dokumenten framgår att syftet med studien är ”att kortfattat beskriva utvecklingen av obemannade flygande system i ett 2030-perspektiv och möjligheten att kombinera dessa med bemannade plattformar”. Det obemannade planet ska – precis som nuvarande Jas 39 Gripen – kunna växla mellan jakt, attack och spaning.

Försvaret bedömer att obemannade plan, drönare som styrs från marken, spelar en allt större roll för militära operationer. Man konstaterar att de innebär övervakning på distans och minskar risken att spilla människoliv. De kan ”uppträda och agera på annat sätt än om en människa sitter i plattformen”.

Samtidigt beskrivs utmaningarna med att flyga stora drönare vara flera. De ska kunna fjärrstyras på ett säkert sätt och samsas i luften med bemannade plan, såväl militära som civila. De obemannade planen måste också integreras i de existerande stridsledningssystemen och använda samma kommunikationslänkar.

Helt autonoma plan – som är förprogrammerade och kan agera självständigt – kräver samtidigt stor datorkapacitet och utvecklad artificiell intelligens. Sådana system kommer därför att ta lång tid att utveckla, resonerar man i underlaget.

C3-alternativet har dock inte heltäckande utvärderats; det saknas exempelvis ekonomiska analyser.

Dennis Gyllensporre, försvarets utvecklingschef, avböjer att lämna kommentarer kring C3, men säger att man velat göra en ”bred utredning” kring Jas 39 Gripens framtid.

Försvarets materielverk, Totalförsvarets forskningsinstitut och Gripen-tillverkaren Saab har också deltagit i studien. Även Saab vill vänta med kommentarer. Bolaget avslöjade på försommaren för Ny Teknik att man arbetar med studier kring en större drönare. Men enligt pressansvariga Karin Walka rör det sig om en annan flygplanskonstruktion än Gripen.

Sju alternativ för svenska stridsflyg i framtiden

1. Alternativ A är att behålla nuvarande C/D-plan i luftvärdigt skick men gör ingen ytterligare teknikutveckling. Det ger ett svar på vad själva basplattan kostar för att ha ett svenskt stridsflygplan.

2. Alternativ B är det näst billigaste alternativet. Befintlig skrovstruktur på planet och Volvos RM12-motor behålls men framtida teknik utvecklas och stoppas in i planet. De första leveranserna till förbanden kan börja 2027 och de sista 2029–2031.

3. Alternativ C1 kostar i storleksordning som B. Det innebär ett Jas-plan som liknar den demonstrator med den nya motor och radar som Saab tog fram för ett par år sedan och som nu visas upp på exportmarknaden. Alternativ C1 omfattar ett modifierat, större skrov, en ny, starkare motor och befintlig teknik. Första leverans 2023 och sista 2027.

4. Alternativ C2 liknar C1 men med framtida teknik, vilket fördröjer de första leveranserna till 2027 och gör planet dyrare än de tidigare alternativen, enligt försvaret.

5. Import. Ett utländskt alternativ som skulle innebära ett byte av flygsystem. Det ger färre plan till samma kostnad som de svenska alter­nativen. Första leveransen 2025 och sista 2030.

6. CX-alternativet har Saab kastat fram i ett sent skede, men Försvarsmakten och FMV har inte hunnit utvärdera det till fullo. Det liknar C1 och C2 men innebär snabbare och successivt införande av ny teknologi.

7. C3-alternativet består av en kombination av bemannade och obemannade uppgraderade plan.

Försvarsmakten förordade i våras en kombination av C1 och CX med starkare motor än i dag, större bränsletankar och större vapenlast. Det alternativ ÖB valt utgör en ”syntes” av flera alternativ, kommenterar Dennis Gyllensporre, försvarets utvecklingschef.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt