Lämna anbud på nya presidentbilen

2014-03-12 13:33 Håkan Abrahamson  
Den nuvarande presidentlimousinen the Beast pensioneras 2017. Nu startar anbudsförfrågan till efterföljaren. | fotograf: Secret Service

President Obamas tungt bepansrade limousin "The Beast" ska få en efterföljare. Anbuden ska vara inne i augusti.

Lagom till att USAs president Barack Obama svor presidenteden i januari 2009 var hans officiella tjänstebil klar att tas i bruk. Byggd av GM, med många drag från Cadillac, har det tungt bepansrade fordonet kört presidenten både i korteger i hemlandet och utomlands.

Men nu planerar Department of Homeland Security för en ny limousin, klar att tas i bruk när nästa president tillträder 2017.

Enligt Time magazine ska vinnaren av anbudstävlingen tillkännages den 29 augusti. Anbudsgivningen är begränsad till att gälla "större inhemska amerikanska biltillverkare, som har sina huvudkontor i USA".

Projektet har delats in i fyra faser, varav den första redan är igångsatt. Den gäller skottsäkerheten. I fas 2 ska detta skottskydd integreras med övriga konventionella bilkomponenter, samt bygge av testbil och test av komponenter. I fas 3 utvärderas bilen och i fas 4 kan bilen byggas.

Ännu har inte de traditionella tillverkarna av presidentbilar velat uttala sig om anbudsförfrågningen. GM har byggt presidentbilar de senaste 30 åren. Den senaste, populärt kallad "the Beast", uppges vara baserad på en lätt lastbil och väger minst 5 ton.

Även Ford har i långa perioder varit leverantör av presidentbilar av märket Lincoln.

Den förste presidenten som använde en bil beställd av amerikanska staten var Theodore Roosevelt. Han åkte en Stanley Steamer. President Taft åkte en White, Wilson en Cadillac och Harding en Packard.

Den första specialbyggda presidentbilen var en Lincoln V12 Convertible från 1939. I den färdades Franklin D Roosevelt. Men han använde även gangsterkungen Al Capones bepansrade Cadillac, som staten tog i beslag när Al Capone greps.

Efter skotten i Dallas 1963, då John F Kennedy sköts i en öppen Lincoln Continental, blev kravet på skottskydd en allt viktigare fråga kring presidenternas fordon.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt