Fordon

"Biobiljett" ska tanka plan med biobränsle

Saab 2000-planet, vars högra motor (t. v. i bild) drivs med en inblandning av 48 procent frityrolja, har landat i Visby. Foto: Charlotta von Schultz

Väljer du grön el ökar andelen förnybart i elnäten. Nu kommer "biobiljetten" som tankar mer biobränsle i flyget.

Publicerad

Motorerna mullrar som vanligt när Saab 2000-planet lyfter från startbanan. Att den högra motorn drivs med en 48-procentig biobränsleblandning som tillverkats av frityrolja märks inte alls. Ny Teknik flög med på Malmö Aviations och Sverigeflygs premiärflygning med biobränsle från Bromma.

Sedan år 2009 finns det certifierade flygbränslen som får blandas upp till 50 procent i kommersiellt flyg. Fler än tusen testflygningar har gjorts med biobränsleblandningar som tillverkats av exempelvis alger, matavfall och gammal frityrolja. Tekniskt fungerar det utan problem - men inte ekonomiskt. Biobränslen är tre till fyra gånger dyrare än fossilt flygbränsle och tillverkas inte i tillräckligt stor skala.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här