Bilägarna: vi bryr oss inte om all ny teknik i bilen

2015-09-03 13:05 Charlotta von Schultz  
Foto: John Locher /TT

Biltillverkarna spenderar miljardbelopp på nya tekniska funktioner i fordonen. Men många bilägare använder dem inte.

Den amerikanska konsumentorganisationen JD Power har undersökt hur nyblivna bilägare använder alla fiffiga, tekniska finesser i bilen de första 90 dagarna efter köpet.

Rapporten visar att var femte person inte hade använt 16 av de 33 undersökta funktionerna en enda gång. 14 av funktionerna ville var femte person inte ha i sin bil över huvudtaget. Intresset var ännu lägre i åldersgruppen 21 till 38 år: de ville helst slippa 23 av funktionerna.

Minst populärt var så kallad concierge-service, en funktion som kan hjälpa till med praktiska saker som att boka flygbiljett eller hitta närmaste apotek. Bland funktionerna som dissades fanns även routrar, automatisk parkering, head-up-skärmar och inbyggda appar.

I många fall föredrog förarna att använda sina smarta telefoner, som de redan är vana vid. När tekniken byggs in i bilen i alla fall, så slösas stora belopp bort för konsumenter såväl som för biltillverkare, konstaterar JD Power.

Men visst fanns det även många tekniska finesser som bilägarna gärna använde. Särskilt funktioner som ökar säkerheten och ger en mer behaglig körning. Adaptiv farthållning och varning för döda vinkeln till exempel.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt